Dallara F3 2025 - Nowa Formuła 3
Wprowadzone kilka lat temu zmiany w bolidach Formuły 1 skutecznie przenikają do niższych serii, którym kierowcom marzy się awans do mistrzostw świata. W ubiegłym roku zmodernizowano bolidy wykorzystywane w Formule 2, a teraz modernizacje dotarły do Formuły 3, która miała niedawno swój finał we Włoszech na torze Monza.
W tym roku w mistrzostwach Formuły 3 mogliśmy kibicować dwóm Polakom. Na miejscu dwudziestym trzecim w generalce uplasował się Piotr Wiśnicki (drugi sezon w F3, pierwszy pełny sezon), a cztery pozycje niżej sezon zakończył Kacper Sztuka (debiut w F3). Wszystkich zawodników w tej serii obowiązują identyczne bolidy. W ostatnich kilku latach były to modele F3 2019 opracowane przez Dallarę, do których napędu zaprzęgnięto wolnossące silniki V6 od francuskiego Mecachrome. Ostatnim występem maszyn tego typu był wyścig na torze Monza we Włoszech na początku września, który zamknął złożony z dziesięciu rund - każda ze sprintem i wyścigiem głównym - sezon 2024. W przyszłym roku do akcji wkroczą bolidy nowej generacji.
Maszyna typu F3 2025 została zaprojektowana przez niezawodną Dallarę. Bolid pod względem aerodynamicznym, wliczając zoptymalizowany DRS (Drag Reduction System), wzorowany jest na rozwiązaniach z Formuły 1 oraz Formuły 2, co ma ułatwić młodym kierowcą wspinaczce po drabince mistrzostw regionalnych i mistrzostw świata. W maszynie wprowadzono również elementy spełniające najnowsze standardy bezpieczeństwa i modernizacje poprawiające niezawodność i ułatwiające obsługę oraz naprawy. Nowością jest również ogumienie Pirelli, zakładane na 16-calowe felgi, które od przyszłego roku będzie produkowane z gumy naturalnego pochodzenia. Minimalna masa własna samochodu, nie wliczając kierowcy i paliwa, ma wynosić około 560 kilogramów (dokładną wartość poznamy w przyszłym roku).
Nowy bolid będzie zasilany wolnossącym silnikiem w układzie V6 o pojemności 3,4 litra od Mecachrome, który będzie dostarczał około 385 koni mechanicznych przy ośmiu tysiącach obrotów na minutę. Jednostka ma pracować na nowym paliwie od Aramco, wpisującym się w strategię obniżenia emisji szkodliwych związków. Osiągi: od zera do setki w trzy sekundy, od zera do 200 km/h w 7,7 sekundy i prędkość maksymalna 400 kilometrów na godzinę. Model F3 2025 ma być homologowany na lata 2025-2027. Prace nad nowym bolidem i jego testy będą prowadzone do końca roku, a pierwsze sztuki mają zostać oddane w ręce pierwszych zespołów przed końcem grudnia. Przyszłoroczny sezon Formuły 3 rozpocznie się w marcu od wyścigu w Australii i zakończy we wrześniu na wyścigu we Włoszech.
Źródło/zdjęcia: Dallara, fiaformula3.com Dallara F3 2025 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum