Aktualności

Adess AD25 - Na zachętę

Prototypy grupy LMP3, wliczając maszyny w barwach polskiego Inter Europol Competition, walczyły w ten weekend po raz pierwszy na włoskim Autodromo Internazionale del Mugello. Była to jedna z ostatnich okazji na zobaczenie maszyn obecnej generacji w akcji. Dlaczego? W przyszłym roku zastąpią je ścigacze nowego pokolenia, którym ubędą dwa cylindry.

Grupa LMP3 ma już dziesięć lat. Wymyślono ją na potrzeby rozszerzenia drabinki prowadzącej do większych i szybszych prototypów LMP2 oraz szczytowych LMP1, które kilka lat temu zastąpiły Hypercary. Od sezonu 2015 prototypy tego typu są częścią pucharu European Le Mans Series, a od 2016 roku stanowią najszybszą grupę w pucharze Le Mans Cup. W obu przypadkach w tym roku można kibicować polskiemu Inter Europol Competition, któremu na otwarciu tegorocznego sezonu Le Mans Cup udało się zameldować na ostatnim stopniu podium. Zespół spod Warszawy, podobnie jak większość rywali, korzysta z samochodów produkcji Ligiera. Ale w grupie LMP3 od samego początku jest również kilka innych marek: Duqueine (które przejęło Normę), Ginetta oraz działające od 2012 roku Adess (Advanced Design and Engineering Systems Solutions).

Zdjęcie Adess AD25

Francuskie Adess oferowało do tej pory model o oznaczeniu 03, którego podwozie posłużyło między innymi do budowy wodorowego prototypu GreenGT H24. Samochód według przepisów obowiązujących od początku grupy LMP3 korzystał z umieszczonego centralnie silnika V8 od Gibsona i Nissana. Wolnossący motor o pojemności pięciu litrów dostarczał jakieś 455 koni mechanicznych i współpracował z 6-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów. Masa własna auta została ustalona na minimum 930 kilogramów. Samochody Adess nie cieszyły się wielką popularnością (w Le Mans Cup od trzech sezonów nie ma ani jednego, w European Le Mans Series nie było marki w ogóle), ale nie oznacza to, że firma rezygnuje z LMP3. Marka znalazła się wśród czterech producentów, którzy ogłosili gotowość na sezon 2025 i przygotowali dla klientów z całego świata nowe LMP3 trzeciej generacji.

Zdjęcie Adess AD25

Na przyszły rok został przygotowany model o oznaczeniu AD25. Największą nowością jest oczywiście silnik: widlastą ósemkę zastępuje turbodoładowane V6 z rodowodem Toyoty, którego przygotowanie powierzono zakładom Oreca. Nowy silnik ma generować około 470 koni mechanicznych - o jakieś kilkanaście koni więcej, niż poprzednio - oraz 550 niutonometrów. Masa własna podskoczyła do 970 kilogramów. Oprócz wymiany silnika maszyna przeszła modernizację elektroniki, poprawki natury aerodynamicznej i optymalizację układów chłodzenia, przed którymi stoją cięższe warunki pracy, niż w przypadku poprzedniego silnika wolnossącego. Adess AD25 oprócz wspomnianych już serii wyścigowych będzie mógł pojawić się między innymi w Asian Le Mans Series, północnoamerykańskim SportsCar Challenge czy Prototype Cup Germany. Trzecia generacja LMP3 ma być homologowana co najmniej do końca sezonu 2029.

Źródło/zdjęcia: adess-ag.com, europeanlemansseries.com Adess AD25 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij