Maserati GranTurismo - 110 Anniversario
Prawie dokładnie sto dziesięć lat temu bracia Maserati założyli w Bolonii własny zakład, którego przeznaczeniem od samego początku była produkcja samochodów wyścigowych i sportowych. Z okazji okrągłej rocznicy działalności włoskiej marki na rynek trafi urodzinowa edycja elektrycznego coupe GranTurismo Folgore.
Zakłady Officine Alfieri Maserati zostały zawiązane dokładnie pierwszego grudnia 1914 toku. Stała za nim szóstka braci Maserati, którzy już wcześniej byli zaangażowani w budowę automobili czy wyścigi: Alfieri, Bindo, Ernesto oraz Ettore. Pierwszym samochodem młodej marki było wyścigowe Tipo 26 z rzędowym, ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy około 120 koni mechanicznych. Alfieri Maserati już w 1926 roku wygrał za jego kierownicą w swojej klasie w wyścigu Targa Florio, pokonując między innymi rywali w samochodach Bugatti. Pod koniec lat trzydziestych firmę przejęła rodzina Orsi, która przeniosła jej siedzibę na stałe do Modeny. Po koniec lat sześćdziesiątych Maserati stało się częścią Citroena, w połowie lat siedemdziesiątych przeszło w ręce De Tomaso, a na początku lat dziewięćdziesiątych zostało w całości przejęte przez Fiata.
Dziś na szczycie oferty marki stoi supersportowe coupe MC20, obok którego kuszą nowe grand tourery z rodziny GranTurismo i GranCabrio o napędzie spalinowym i elektrycznym. Ale najwięcej klientów mają zgarniać crossovery i limuzyny Grecale, Levante, Ghibli i Quattroporte. Maserati przyciągają również tory wyścigowe: marka rywalizuje w mistrzostwach światach elektrycznej Formuły E i oferuje rasową maszynę kategorii GT2. Ochody 110-lecia swojej działalności zaczyna od specjalnej edycji elektrycznego GranTurismo Folgore. Edycję 110 Anniversario wyróżnią specjalne kolory karoserii, felgi w odcieniach czerni i miedzi, unikatowe wykończenie wnętrza, okolicznościowe logotypy oraz inne detale. Powstanie tylko 110 egzemplarzy: 55 w odcieniu błękitu Blu Inchiostro oraz 55 w miedzianym odcieniu Rame Folgore.
Zmian natury technicznej nie ma. Modele 110 Anniversario będą popisywać się takimi samymi możliwościami, co standardowe Folgore. A to oznacza ogromną moc... i wielką masę własną, która sięga prawie 2,3 tony. We włoskim coupe doliczymy się trzech silników elektrycznych, które zapewniają napęd obu osi i karmią się z akumulatorów o pojemności 92,5 kilowatogodzin (pod ręką jest też tryb pracy z napędem tylko tylnej osi). Każdy silnik elektryczny generuje maksymalne 300 kW, a maksymalna moc systemowa całego układu napędowego dochodzi aż do 761 koni mechanicznych! Maksymalny moment obrotowy: 1350 niutonometrów. Elektryczne auto ma rozpędzać się do setki w 2,7 sekundy, przekraczać 200 km/h w 8,8 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 320 kilometrów na godzinę, o ile tylko pozwolą na to akumulatory.
Źródło/zdjęcia: Maserati Maserati GranTurismo 110 Anniversario na forumMaserati Tipo 26 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum