Galleria Ferrari

Galleria Ferrari to żywe muzeum włoskiego koncernu, który w 1938 roku w Maranello niedaleko Modeny założył Enzo Ferrari. Wystawiane pojazdy co jakiś czas ulegają zmianie a poniższa minigaleria przedstawia modele obecne w muzeum latem 2007 roku.

Powyżej: fotografia Enzo i listing sukcesów w pierwszych wyścigach Formuły 1; logo koncernu, czyli słynny koń stający dęba oraz tył modelu 166MM Touting Barchetta.

Powyżej: model 166MM w otoczeniu innych, historycznych modeli. Od lewej: 250 TR (biały spider), 250 GTO, 500 Mondial, 166, 268 SP, 340 MM, 375 Plus i jako ostatnie Dino 206 S (żółte coupe). Na koniec jeszcze wnętrze modelu 125 S oraz supersportowe F50 z 1995 roku (centralnie V12 o mocy jakiś 520 KM, maksymalnie 325 km/h i tylko 3,8 sekundy potrzebne na rozpędzenie się do setki) oraz Lancia D40 z 1956 roku, w której Juan Manuel Fangio trzeci raz z rzędu zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1. Auto dopracowane przez Ferrari ważące tylko 640 kilogramów napędzane było silnikiem V6 o mocy 265 KM.

Powyżej bliższe spojrzenie na modele, które poprzednio były tłem dla 166MM. Kolejno: 250 GTO, 250 TR, 340 MM oraz 500 Mondial. Unikatowe 250 GTO powstałe w 1962 roku napędzane było 3-litrowym silnikiem V12 rozwijającym moc ponad 290 KM. W tym samym roku w 24-godzinnym maratonie Le Mans auto zajęło 2 i 3 miejsce wygrywając w swojej klasie. Model 250 TR z 1957 roku to pasmo sukcesów w kolejnym sezonie: zwycięstwo w Le Mans a także triumfy w Buenos Aires, Sebring i na Targa Florio. Auto, przy którego nadwoziu palce maczała Pininfarina napędzane było 3-litrowym silnikiem V12 o mocy około 300 KM. Do wyczynowych aut zalicza się także spider 500 Mondial powstały w 1953 roku dla uczczenia dwóch tytułów mistrzowskich Alberto Ascari'ego w Formule 2. Auto napędzane było 4-cylindrowym silnikiem o pojemności dwóch litrów i mocy 170 KM. Z roku 1953 pochodzi także Ferrari 340 MM, które zwyciężyło między innymi w słynnym rajdzie Mille Miglia. Roadster napędzany był silnikiem V12 o pojemności aż 4,1 litrów i mocy około 300 KM. Rozpędzał się do niebagatelnych wówczas 240 km/h.

Powyżej ciąg dalszy modeli okalających 166MM. Od lewej kolejno: 166 MM, 268 SP oraz Dino 206 S. Coupe 166 wyprodukowane w 1948 roku było pierwszym tego typu autem spod znaku Ferrari (cztery modele powstałe w 1947 roku miały otwarte nadwozia). Napędzał je 2-litrowy silnik V12 o mocy 110 KM pozwalający na rozpędzenie się do około 170 km/h. Model 268 SP z 1962 to pierwsze Ferrari obok 248 SP wyposażone w silnik V8. Przy pojemności ponad 2,6 litrów silnik rozwijał moc 265 KM. Niestety z powodu dużej awaryjności auto nie osiągnęło żadnych sukcesów w sporcie motorowym. Ostatnie w tej puli coupe Dino 206 S to model z 1966 roku startujący w wyścigach torowych w kategorii prototypów. Auto napędzane było silnikiem V6 o pojemności 2 litrów i mocy około 220 KM.

Powyżej unikatowe Ferrari 360 Barchetta z 2000 roku zaprojektowane przez Pininfarinę. Auto powstało tylko w jednym egzemplarzu jako prezent ślubny dla... do końca nie wiadomo kogo. Jedna wersja mówi, że otrzymał je Luca di Montezemolo, prezydent koncernu a druga, że to on właśnie sprawił auto znajomej parze. Oryginalnie auto posiadało jedynie niską, przeszkloną owiewkę, ale w późniejszym czasie została ona zastąpiona pełnowymiarową, przednią szybą psując niestety znacznie walory wizualne. Podobnie jak seryjne 360 Spider auto wyposażono w przezroczystą pokrywę silnika, którym była jednostka V8 rozwijająca okrągłe 400 koni mechanicznych mocy.

Na na sam koniec parę kokpitów bolidów Formuły 1 z zamierzchłych czasów:

Więcej na temat Gallerii Ferrari dowiedzieć można się z oficjalnej strony: Galleria.Ferrari.com. Muzeum otwarte jest codziennie od 9:30 do 18 a od początku maja do końca września do 19. Cena biletu w zależności od grupy, do której się kwalifikujemy wynosi od 8 do 12 euro.

Wszystkie powyższe fotografie wykonał Bartek z Łodzi. Data publikacji: 04.02.2008.