Krótka historia Laurin-Klement
Spotkania zapaleńców, miłośników czy wręcz fanatyków danej dziedziny życia często bywają początkiem realizacji wspólnych projektów czy marzeń. W okresie kiedy motoryzacja stawiała dopiero swoje pierwsze kroki, takich spotkań, z których powstawały nowe marki samochodów było wiele. Spotkanie Nicola Romeo i Vittorio Jano ukształtowało Alfę Romeo, Lionela Martina i Roberta Bamforda dało początek Aston Martinowi, a Charlesa Rollsa i Henry'ego Royce'a marce Royce-Rolls przemianowanej następnie na Rolls-Royce.
Nie inaczej było w przypadku firmy Laurin-Klement, kiedy to w 1894 roku spotkało się dwóch miłośników rowerów i zarazem imienników: Vaclav Laurin oraz Vaclav Klement. Początkowo utworzono jedynie warsztat naprawy rowerów w miejscowości Mlada Boleslav, gdzie następnie rozpoczęto produkcję rowerów własnej konstrukcji, szybko uzupełniając ją o motocykle, które odnosiły liczne sukcesy sportowe.
Rozwijająca się produkcja rowerów i motocykli doprowadziła do wprowadzenia od 1905 roku do produkcji pierwszego samochodu, modelu voiturette Typ A z silnikiem V2 o mocy 7 KM. Produkcja samochodów w zakładach Laurin-Klement rozwijała się szybko, a do Typu A dołączyły również inne modele, jak Typ B, C czy Typ FF, co zmusiło firmę do otwarci kolejnych zakładów w Pradze i Pilznie. Nie bez znaczenia dla rozwoju marki było również przejęcie w 1907 roku firmy Reichenberger Automobilfabrik (RAF) wraz z licencją na sterowane zaworami suwakowymi silniki Knighta.
Luksusowe samochody marki Laurin-Klement znane były nie tylko na terenie monarchii austro-węgierskiej ale również w takich egzotycznych zakątkach globu, jak Nowa Zelandia czy Japonia. Sam książę Higashi Fushimi, członek japońskiej rodziny cesarskiej był użytkownikiem jednego z nich.
Sporą zasługą tak szerokiej popularności marki na Świecie były zwycięstwa jakie odnosiły jej produkty w zawodach sportowych. Ogromny wpływ na te sukcesy miał kierowca wyścigowy i udziałowiec firmy, hrabia Alexander Kolowrat, który ścigał się samochodami marki między innym w zawodach na terenie Francji i Wielkiej Brytanii. Kiedy w 1908 roku w wyścigu z St. Petersburga do Moskwy samochody Laurin-Klement zajęły dziewięć pierwszych miejsc szeroko otworzył się przed marką rynek carskiej Rosji.
W czasie pierwszej wojny światowej produkcja samochodów osobowych została wstrzymana, ustępując miejsca pojazdom ciężarowym wytwarzanym na potrzeby wojska. W okresie powojennym Laurin-Klement miał kłopoty ze wznowieniem produkcji na poziomie sprzed jej wybuchu. Wprowadzono co prawda nowe modele S i M, które niestety sprzedawały się słabo. Sytuacji firmy nie poprawił także pożar fabryki w 1924 roku. Stale pogarszającą się kondycja finansowa firmy doprowadziła w ostateczności do jej przejęcia w 1925 roku przez zakłady Skodovy Zavody.
Nowy właściciel początkowo kontynuował produkcję samochodów pod marką Laurin-Klement aby od 1928 roku rozpocząć produkcję pojazdów pod własną marką - Skoda. W ostatnim czasie nazwa Laurin-Klement ponownie pojawiła się w użyciu, niestety nie dla oznaczenie marki wytwarzanych samochodów, a jedynie jako oznaczenie luksusowych, najlepiej wyposażonych wersji seryjnych modeli Skoda, jak na przykład Superb Lurin-Klement z 2006 roku.
Na zdjęciach: Voiturette Typ B z 1906 roku, następnie dwa razy Typ RK-M produkowany w latach 1913-1921 roku między innymi z 4,7-litrowym silnikiem Knighta oraz Typ 105 z 1924 roku.
Tekst i zdjęcia: Mariusz Relich