Porsche 918 Spyder - Zakończenie produkcji
W miniony piątek zakłady Porsche opuściła ostatnia sztuka modelu 918 Spyder, pioniera nowych technologii i jednego z najszybszych i najmocniejszych, drogowych samochodów w historii motoryzacji. Po niezwykłym, limitowanym do 918 egzemplarzy aucie pozostaje w ofercie marki ogromna dziura, która zgodnie ze zwyczajami powinna zostać wypełniona dopiero w kolejnej dekadzie.
Hybdydowy 918 Spyder zadebiutował w formie konceptu w 2010 roku jako zapowiedź spadkobiercy modeli Carrera GT, 911 GT1, 959 i 904 Carrera GTS, z których każdy wyznaczał nowe standardy segmentu super samochodów. Coupe 904 już w 1963 roku wykorzystywało na dużą skalę aluminium i materiały kompozytowe. Model 959 z 1986 roku zachwycał między innymi elektronicznie sterowanym napędem obu osi. Egzotyczny 911 GT1, z którym wiąże się wygrana w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1998 roku, pozwolił na opanowanie produkcji elementów z włókien węglowych. Carrera GT z roku 2003 była jednym z pierwszych, cywilnych aut z kadłubem i ramami pomocniczymi wykonanymi w całości z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi.
918 Spyder to przede wszystkim skomplikowany układ napędowy, w którym główną rolę odgrywa wolnossący silnik V8 o pojemności 4,6 litrów z korzeniami w sportach samochodowych. Motor spalinowy wspomagany jest przez dwa silniki elektryczne, jeden na przedniej osi, drugi z tyłu. W przypadku pierwszego prototypu mówiło się mocy całego układu w okolicach 700 koni mechanicznych. Zanim auto trafiło do produkcji wyciśnięto z niego aż 887 koni mechanicznych, w tym 608 koni mechanicznych z silnika spalinowego. Auto może pracować w jednym z pięciu trybów, w tym elektrycznym, w którym ważące 140 kilogramów, litowo-jonowe baterie pozwalają na pokonanie do 31 kilometrów.
Zamówienia na 918 Spydera ruszyły w połowie marca 2012 roku, a do połowy maja Porsche miało pełną listę 918 potencjalnych właścicieli samochodu. Jego produkcja ruszyła oficjalnie we wrześniu tego samego roku. Dokładnie rok później auto zapisało się jako najszybszy, pełnowymiarowy, produkowany seryjnie samochód na torze Nürburgring Nordschleife z rekordowym wynikiem sześciu minut i 57 sekund. Wyprodukowanie w fabryce w Zuffenhausen wszystkich egzemplarzy, których cena w Polsce zaczynała się od 933 tysięcy euro brutto (ponad 3,8 miliona złotych), zajęło firmie Porsche około dwudziestu jeden miesięcy.
Doświadczenia z super sportową hybrydą pozwoliły zakładom Porsche na opracowanie nowych, sprawniejszych metod produkcji i podniesienie kontroli jakości, a także przyspieszenie rozwoju technologicznego modeli niższego szczebla. Już dzisiaj korzystają z nich 911 Turbo, 911 GT3 i 911 GT3 RS, które mogą pochwali się adaptacyjną aerodynamiką i skrętnymi kołami na tylnej osi. Co dalej? Porsche po cichu sugeruje, że jego przyszłość związana jest ściśle z wyścigowym prototypem 919 Hybrid, który w tym roku wygrał w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Można spodziewać się wielkich rzeczy!
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche 918 Spyder na forumPorsche Carrera GT - prezentacjaPorsche 911 GT1 - prezentacjaPorsche 959 - prezentacjaPorsche 904 Carrera GTS - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum