
Pagani Huayra BC - Ku pamięci Caioli
Pagani Automobili po pięciu latach od premiery supercoupe Huayra otwiera kolejny rozdział w swojej historii. Krokiem milowym, który oddzieli przeszłość od przeszłości będzie model Huayra BC. Horacio Pagani dedykuje go Benny'emu Caioli, swojemu pierwszemu klientowi i przyjacielowi, znanemu kolekcjonerowi egzotyków, który zmarł blisko sześć lat temu.
Huayra BC nie jest jedynie kolejną ewolucją flagowego modelu włoskiej marki, która na indywidualne zamówienia buduje w dalszym ciągu specjalne egzemplarze Zondy. To znacznie więcej. To samochód, w którym umieszczono szereg nowych rozwiązań, mechanizmów oraz materiałów, które wyznaczą kierunek przyszłym samochodom Pagani. To jednocześnie zupełnie przeciwieństwo cierpiących na nadwagę, skomplikowanych hybryd o mocach przekraczających 900 koni mechanicznych, które wyjechały na ulice w początkach tej dekady. To najlżejszy hipersamochód na rynku!

Ideologicznie nowemu samochodowi Pagani jest najbliżej do modeli Zonda Cinque oraz Zonda R, których środowiskiem naturalnym były tory wyścigowe. Maszyna zbudowana jest na węglowo-tytanowym kadłubie, a jej karoseria z bazową Huayrą dzieli jedynie dach. Całą resztę zaprojektowano od nowa, a przy budowie samochodu wykorzystano nowe typy włókien węglowych i stopy aluminium spotykane w aeronautyce. Dla BC zaprojektowano zbliżone do prototypów klasy Le Mans, adaptacyjne zawieszenie, odchudzony układ wydechowy z tytanu, odchudzony układ hamulcowy Brembo, odchudzone felgi i agresywny pakiet aerodynamiczny wspomagający ruchome klapki w przedniej i tylnej części nadwozia.

Najbardziej znaczącą nowością w BC jest siedmiostopniowa skrzynia biegów AMT (Automated Manual Transmission) od angielskiego Xtrac z elektrohydraulicznym system regulacji i synchronizatorami z włókien węglowych, połączona z aktywnym mechanizmem różnicowym z elektroniczną blokadą. Według producenta mechanizm ten ma pozwalać na jeszcze szybsze i bardziej precyzyjne zmiany przełożenia, a jego masa ma być aż o 40% mniejsza od dwusprzęgłowych konstrukcji konkurencji. Oprócz trybów jazdy "Comfort" i "Sport" w BC będzie do wyboru jeszcze trzecia, nowa opcja: "Track".

Pagani nie podaje jeszcze ostatecznych parametrów podwójnie turbodoładowanego V12 o pojemności sześciu litrów, które na specjalne zamówienie produkuje Mercedes-AMG. Oficjalnie wiadomo, że jego moc ma przekraczać 750 KM. Nieoficjalnie mówi się o 800 koniach mechanicznych i 1100 niutonometrach. Ile ma ważyć cały samochód? Jedynie 1218 kilogramów, aż o 132 kilogramy mniej od 730-konnego modelu Huayra, który debiutował w 2011 roku. Huayra BC miałaby powstać w ilości jedynie 20 sztuk w cenie 2,3 milionów euro. Żadnej z nich nie można już kupić, wszystkie mają właścicieli. Premiera już na początku marca na salonie samochodowym w Genewie.
Źródło/zdjęcia: Pagani Automobili, topgear.com Pagani Huayra BC na forumPagani Huayra BC - prezentacjaPagani Huayra - prezentacjaPagani Zonda Revolucion - prezentacjaPagani Zonda Cinque - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum