Aktualności

BMW 507 - Samochód Presleya

BMW Group Classic ukończyło po kilku latach odbudowę jednego z najcenniejszych egzemplarzy roadstera 507, który był widziany publicznie po raz ostatni prawie pół wieku temu. Za kilkanaście dni auto pojawi się na tegorocznym Pebble Beach Concours d'Elegance. Mowa o samochodzie, którym jeździł między innymi sam Elvis Presley.

BMW pokazało światu roadstera serii 507 w 1955 roku jako najbardziej ekskluzywny model w swojej ofercie. Jego karoserię zaprojektował Albrecht Goertz, a pod jego maską umieszczono jednostkę V8 o pojemności prawie 3,2 litrów, która rozwijała 160 koni mechanicznych. Dwuosobowy pojazd już na premierze okrzyknięto samochodem marzeń, a w podniesieniu jego statusu pomogli znani właściciele, jak Alain Delon, Ursula Andress, John Surtees, Hans Stuck oraz Elvis Presley. Do 1959 roku BMW wyprodukowało tylko około 250 egzemplarzy.

BMW 507 Elvis Presley

W połowie września 1957 roku monachijską fabrykę opuścił egzemplarz na podwoziu numer 70079. Samochód pokazano na wystawie we Frankfurcie, Londynie oraz Turynie i wykorzystywano do testów prasowych. Od wiosny 1958 roku samochód służył Hansowi Stuckowi, przedwojennemu mistrzowi kierownicy w wyścigach Grand Prix i wyścigach górskich, na których skupił się po wojnie. Stuck wygrywał w białym 507 w zawodach w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, zdobył tytuł w konkursie piękności w Wiesbaden, a auto wystapiło na srebrnym ekranie w filmie "Hula-Hopp, Conny". Po przeglądzie u BMW, podrasowaniu silnika i wymianie skrzyni biegów auto trafiło do dealera we Frankfurcie. Tam wypatrzył je 23-letni Elvis Presley, który odbywał swoją służbę wojskową w Niemczech.

BMW 507 Elvis Presley

"Król Rock and Rolla" musiał zlecić przemalowanie 507 na czerwono - oryginalny, biały lakier nie miał szans w spotkaniach z miłośniczkami piosenkarza, które zostawiały na nim ślady uwielbienia malowane szminką. Presley zakończył służbę wojskową w marcu 1960 roku i kilka miesięcy później sprzedał swoje BMW dealerowi z Nowego Jorku. Samochód za jedyne 4,5 tysiące dolarów trafił do nowego właściciela, który postanowił się nim ścigać... po wymianie silnika na jednostkę Chevroleta, z którą wymieniono skrzynię biegów, tylną oś, deskę rozdzielczą i wycięto część przedniej ramy.

BMW 507 Elvis Presley

W roku 1968 sfatygowany roadster trafił do Jacka Castora, inżyniera pracującego w przemyśle kosmicznym, który używał go tylko okazjonalnie. Wkrótce później 507 trafił do garażu z myślą o późniejszej renowacji. Wiosną 2014 roku po kilku latach rozmów maszyna trafiła do fabrycznego muzeum BMW na wystawę pod tytułem "507 Elvisa - zaginione i odnalezione", a potem została oddana w ręce specjalistów BMW Group Classic. Samochód nie miał silnika, skrzyni biegów, deski rozdzielczej, z tyłu siedziała nieoryginalna oś o bliżej nieokreślonym pochodzeniu, a środek i podwozie już dawno zaczęły się ulatniać w dużych ilościach.

BMW 507 Elvis Presley

BMW zbudowało z części zapasowych nowy silnik V8, odbudowało przednią ramę i podwozie, zbudowało drewnianą ramę dla składanego dachu, wyprodukowało w technologii druku 3D niektóre z brakujących części i pomalowało starymi metodami karoserię w oryginalnym kolorze Feather White. Castor nie dożył odrodzenia się samochodu Presleya, zmarł w listopadzie 2014 roku w wieku 77 lat. Ukończone, wyjątkowe BMW 507 po ponad dwóch latach prac zostanie pokazane za kilkanaście dni na Pebble Beach Concours d'Elegance w Kalifornii.

Źródło/zdjęcia: BMW BMW 507 na forumBMW 507 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij