Aktualności
10.09.2016

Karma Revero Karma wraca

Marki Fisker i hybrydowej limuzyny Karma nie ma z nami już od kilku lat, ale upadek firmy dał początek dwóm nowym przedsięwzięciom. Pierwsze z nich to VLF Automotive, producent limuzyny z silnikiem Corvette na bazie Karmy. Drugie to Karma Automotive, firma pozostająca wierna drodze obranej przez Fiskera. Jej pierwszy model to Revero.

Karma Revero to nowy start Fiskera Karmy, który zadebiutował jako prototyp w roku 2008 i którego produkcja ruszyła niecałe trzy lata później w Finlandii. Karma Automotive powstała po wykupieniu na początku 2014 roku zbankrutowanego Fiskera przez chiński koncern samochodowy Wanxiang, który przeniósł produkcję auta do Kalifornii. Zapowiadany w ostatnich miesiącach coraz intensywniej model Revero ujawniono w całej okazałości w tym tygodniu.

Karma Revero

Czterodrzwiowe Revero pozostaje stylistycznie wierne oryginałowi, który zaprojektował Henrik Fisker, od niedawna jedna z kluczowych postaci w VLF Automotive. Cały dach auta pokrywają 200-watowe panele słoneczne, które w najlepszym przypadku mają być zdolne do wyprodukowania w ciągu całego dnia energii elektrycznej pozwalającej na przejechanie prawie dwóch i pół kilometra. Największą nowością w środku jest system multimedialny z ekranem dotykowym, który zastępuje niezbyt udany system z oryginalnego Fiskera. Niektóre panele wnętrza wykonano z drewna odzyskanego z upadłych drzew, podobne podejście towarzyszy wyborom materiałów na tapicerkę.

Karma Revero

Limuzyna z Moreno Valley pozostaje hybrydą typu PHEV z trzema trybami jazdy: wyłącznie przy pomocy zasilających silnik elektryczny baterii, wyłącznie przy pomocy służącego do produkcji energii elektrycznej silnika spalinowego lub trybu Sport, w którym na jak najlepsze osiągi pracują jednocześnie baterie i silnik benzynowy. Umieszczona pod przednią maską jednostka karmiona ciekłym paliwem pochodzi od General Motors, to czterocylindrowy motor o mocy 238 koni mechanicznych, który w żaden sposób nie łączy się z kołami. Tylną oś wprawiają w ruch tylko silniki elektryczne, które razem z bateriami wymieniono na produkty koncernu Wanxiang.

Karma Revero

Silniki elektryczne w Revero, połączone z jednostopniową skrzynią biegów i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, dostarczają do 409 koni mechanicznych i 1330 niutonometrów. Ważący prawie dwie i pół tony samochodów rozpędza się do 100 km/h w trybie Sport w czasie 5,4 sekund, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest do okrągłych 200 km/h. W pozostałych trybach jazdy sprint do setki trwa około siedmiu sekund, a prędkość maksymalna ograniczona jest do jedynie 153 kilometrów na godzinę. Umieszczone centralnie litowo-jonowe baterie o pojemności 21,4 kWh pozwalają przejechać do 80 kilometrów, a po uruchomieniu silnika benzynowego zasięg Revero rośnie do ponad 480 kilometrów.

Karma Revero

Konstruktorzy samochodu przewidzieli kilka sposobów na ładowanie baterii. Pokładowa ładowarka 6,6 kW po podłączeniu pod gniazdo 120V/16A naładuje baterie w czasie około dziesięciu godzin. Podpięcie się pod gniazdo 240V/32A skróci ładowanie do około trzech godzin. Zewnętrzna stacja ładowania o mocy 40 kW podpięta pod źródło 480V/110A pozwoli na naładowanie baterii w 80% w ciągu tylko 24 minut. Karmę Revero można już zamawiać. Cena samochodu ma startować od 130 tysięcy dolarów. Aktualnie to ponad pół miliona złotych.

Skomentuj na forumUdostępnij