McLaren Speedtail - Pogoń za prędkością
Drogowe samochody wypuszczane przez funkcjonujące od 2010 roku McLaren Automotive można było w różnym stopniu traktować jako spadkobierców słynnego F1, który przekroczył swego czasu 390 km/h. Żaden z nich nie gonił jednak za prędkością maksymalną i nie odważył się na 3-osobową kabinę. Teraz wszystko zmienia model Speedtail.
Speedtail, znany przez długi czas jedynie pod wewnętrznym oznaczeniem BP23, to przedstawiciel rodziny Ultimate Series, najszybszych, najmocniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie McLarenów na zwykłe drogi. Dotychczas na tym samym pułapie wypuszczono hybrydowe P1 oraz Sennę, ekstremalne maszyny dedykowane torom wyścigowym. Speedstail jest inny. Twórcy określają go mianem Hyper-GT, to grand tourer z najwyższej półki o oszałamiających osiągach i niespotykanych do tej pory opcjach indywidualizacji, jak logotypy wykonane z 18-karatowego, białego złota, łączonego z włóknami węglowymi.
Tak! Kierowca w Speedtail siedzi na środku kabiny, a po jego obu bokach, nieco z tyłu znajdują się fotele dla pasażerów. Tak! Speedtail dysponuje mocą ponad 1000 koni mechanicznych. Tak! To pierwszy, drogowy McLaren, który na prostej będzie szybszy od McLarena F1. Maszyna o opływowych kształtach i długości ponad 5,1 metra roztacza przed kierowcą i pasażerami cyfrową deskę rozdzielczą z ekranami przejmującymi rolę lusterek bocznych (z kamerami chowanymi w drzwiach), a za ich plecami pracuje hybrydowa fabryka mocy, która produkuje 1050 koni mechanicznych (szczegółowej specyfikacji McLaren jeszcze nie podaje).
W najlżejszej konfiguracji samochód waży na sucho 1430 kilogramów. Maszynę oparto na węglowym kadłubie Monocage i ubrano w węglową karoserię z elementami z włókien węglowych łączonych z tytanem w dowolnym kolorze. Speedtail, nad którego aerodynamiką można by zrobić kilka doktoratów, kończy się dwiema ruchomymi klapkami z elastycznych włókien węglowych, których nie trzeba było odcinać od reszty nadwozia, a jego przednie koła skrywają się za nieruchomymi osłonami z włókien węglowych. Całą kabinę w kształcie kropli wody przeszkolono. Dach, tylne szyby i górną część przedniej szyby wykonano ze szkła electrochromatycznego, które można przyciemnić za wciśnięciem przycisku. To najbardziej praktyczny z McLarenów: oprócz trzech osób mieści bagaż w przedziałach w przodu, z tyłu oraz w schowkach pod bocznymi fotelami.
Osiągi? McLaren podaje na razie tylko dwa parametry. Przyspieszenie od zera do trzystu kilometrów na godzinę: 12,8 sekund! Prędkość maksymalna 403 km/h (w trybie jazdy Velocity, w których chowają się boczne kamery, układ napędowy wchodzi w tryb maksymalnej mocy, a prześwit maleje o 35 milimetrów). Brytyjczycy zbudują tylko 106 egzemplarzy modeli Speedster, w nawiązaniu do McLarena F1 (powstało 106 sztuk, licząc wszystkie wersje drogowe, wyścigowe i prototypy). Model wyceniono na 1,75 miliona funtów plus podatki (na terenie Wielkiej Brytanii oznacza to wydatek około 2,1 miliona funtów - jakieś 10 milionów złotych). Wszystkie egzemplarze sprzedano na długo przed publiczną premierą. Pierwsze z nich mają trafić do właścicieli w 2020 roku.
Źródło/zdjęcia: McLaren McLaren Speedtail na forumMcLaren Speedtail - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum