Rolls-Royce Spectre - Właściwy czas
Rolls-Royce przygotowuję się na dołączenie do producentów samochodów o napędzie elektrycznym. Pierwszym, współczesnym modelem brytyjskiej marki, pod którego maską nie zastaniemy klasycznego, spalinowego V12, będzie maszyna nosząca imię Spectre. Do jej debiutu rynkowego mamy jeszcze jakieś dwadzieścia cztery miesiące.
Przygotowania do rozpoczęcia produkcji pierwszego Rolls-Royce'a o napędzie elektrycznym, który według twórców mógł pojawić się tylko "we właściwym czasie" i ten czas jest coraz bliżej, trwają już od ponad dekady. Przedsmakiem tego, co czeka nas jeszcze w tej dekadzie, był pokazany w 2011 roku koncept 102EX, który zbudowano na bazie limuzyny Phantom. Miejsce 6,75-litrowego silnika V12 zajęły w nim dwa silniki elektryczne oraz paczka litowo-jonowych baterii. W pełni sprawna i jeżdżąca maszyna dysponowała momentem obrotowym 800 niutonometrów i mocą dochodzącą do 290 kilowatów (394 koni mechanicznych). O wejściu 102EX do produkcji nie było mowy: plany takie przekreślały przede wszystkim zbyt długi czas ładowania baterii i ich żywotność, którą określono na jedynie trzy lata.
Pierwszy, seryjny Rolls-Royce o napędzie elektrycznym będzie nazywał się Spectre. Samochód przyjmie postać wielkiego, dwudrzwiowego coupe, które na razie można zobaczyć jednie jako silnie zamaskowany prototyp. W ramach testów wszystkie prototypy na całym świecie mają pokonać co najmniej 2,5 miliona kilometrów, a Spectre według aktualnych planów ma być gotowy do sprzedaży w ostatnim kwartale 2023 roku. Samochód będzie zbudowany na autorskiej platformie, której nie znajdziemy u innych marek grupy BMW, do której Rolls-Royce należy w całości od 2003 roku. Aluminiowa platforma Architecture of Luxury zadebiutowała w 2017 roku w Phantomie ósmej generacji, a od tamtego czasu posłużyła również jako baza dla Cullinana i Ghosta. Spectre będzie pierwszym opartym na niej elektrykiem.
Ile silników elektrycznych znajdziemy w Spectre? Jakimi parametrami będą odznaczały się baterie grand tourera? Jakie osiągi będzie zapewniał jego układ napędowy? I czy w środku podczas jazdy będzie panowała absolutna cisza? Odpowiedzi na te pytania poznamy w przyszłości. Na razie Rolls-Royce nie zdradza żadnych szczegółów na temat swojego pierwszego, seryjnego elektryka. Wiadomo za to, że po Spectre spalinowych silników wyrzekną się kolejne modele: do roku 2030 każdy samochód brytyjskiej marki ma być napędzany w całości elektrycznie. O jakiejkolwiek fazie przejściowej - autach o napędzie hybrydowym - nie ma w ogóle mowy. Dziś do wyboru mamy pięć modeli spalinowych: limuzynę Phantom w wersji zwykłej i wydłużonej, limuzynę Ghost w wersji zwykłej i wydłużonej, SUV'a Cullinan, coupe Wraith oraz kabriolet Dawn.
Źródło/zdjęcia: Rolls-Royce Rolls-Royce Spectre na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum