Aktualności
28.02.2022

Alfa Romeo C42 Bez kamuflażu

Alfa Romeo jako dziesiąty i ostatni zespół mistrzostw świata Formuły 1 odsłoniła swój zupełnie nowy bolid w pełnej okazałości. Maszynę o oznaczeniu C42, która do tej pory chowała się pod czarno-białym maskowaniem, pokazano po zakończeniu pierwszych, trzydniowych testów przedsezonowych na pętli Circuit de Barcelona-Catalunya.

W minionym tygodniu na hiszpański tor wyjechały zupełnie nowe maszyny, przygotowane według rewolucyjnych zmian regulaminu technicznego. Nowe bolidy, które nie mają wiele wspólnego z zeszłorocznymi maszynami, obowiązuje całkowicie zmieniona koncepcja aerodynamiczna z naciskiem na generowanie efektu przypowierzchniowego, zupełnie nowe ogumienie Pirelli na felgach zwiększonych z 13 aż do 18 cali, nowe paliwa z 10-procentową domieszką etanolu naturalnego pochodzenia, minimalna masa zwiększona aż o 43 kilogramy do 795 kilogramów oraz dziesiątki mniejszych zmian nie tylko w regulaminie technicznym, ale również w regulaminie sportowym, wliczając dyrekcję wyścigową i różnego rodzaju procedury, jak określone sytuacje z samochodem bezpieczeństwa na torze.

Zdjęcie Alfa Romeo C42

Fabryczny zespół Alfy Romeo, w który z początkiem sezonu 2019 przekształcono Saubera, czwarty sezon z rzędu będzie korzystał z układów napędowych produkcji Ferrari. To hybrydowe systemy ze spalinowymi, turbodoładowanymi silnikami V6 o pojemności 1,6 litra, litowo-jonowymi bateriami, systemami odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania i układu wydechowego oraz półautomatycznymi skrzyniami biegów o ośmiu przełożeniach, które wysyłają całą moc wyłącznie na tylne koła. Taka formuła obowiązuje nieprzerwanie od sezonu 2014, przed którym pożegnano się z wolnossącymi silnikami V8 o pojemności 2,4 litra z systemami KERS. W tym roku rozwój obecnych jednostek napędowych, które oprócz Ferrari produkuje również Mercedes-AMG, Honda i Renault, zostanie zamrożony, a tegoroczne konstrukcje mają obowiązywać do końca sezonu 2025.

Zdjęcie Alfa Romeo C42

Alfa Romeo jest jedynym zespołem, który kompletnie zmienia w tym roku swój podstawowy skład kierowców. Dla włoskiej marki jeździć będą: 32-letni Valtteri Bottas z Finlandii oraz 22-letni Guanyu Zhou, debiutant z Chin. Bottas zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2013, a nieprzerwanie od 2017 roku jeździł dla Mercedesa. W swojej karierze zwyciężył w 10 wyścigach grand prix, 67 razy stawał na podium i zajął 20 pole position. Miniony sezon zajął na miejscu trzecim w klasyfikacji generalnej kierowców. Zhou to pierwszy kierowca w Chin w Formule 1 na pełnym etacie. Kierowca przez ostatnie trzy lata walczył przede wszystkim w Formule 2 i azjatyckiej Formule 3. Sezon 2021 w F2 zakończył na miejscu trzecim w generalce, a w lokalnym F3 sięgnął po tytuł mistrzowski. Sponsorem tytularnym Alfy Romeo pozostaje Orlen, a rolę kierowcy testowego i rezerwowego utrzymuje Robert Kubica, którego można było zobaczyć za kierownicą C42 podczas przedsezonowych testów na Circuit de Barcelona-Catalunya.

Aktualizacja 12.03.2022 / Nowe regulacje techniczne, a razem z nimi większe i cięższe felgi oraz ogumienie, a także nowe elementy konstrukcyjne poprawiające bezpieczeństwo sprawiły, że większość zespołów miała problemy z utrzymaniem jak najniższej masy samochodu i zbliżeniem się do limitu minimum 795 kilogramów. W związku z tym w ostatnich dniach zdecydowano, że limit zostanie podniesiony o trzy kilogramy, do 798 kilogramów, choć niektóre zespoły miały opowiadać się za jeszcze większą zmianą, sięgającą nawet kilkunastu kilogramów. To kolejna tego typu zmiana w regulacjach na rok 2022 od ich początku (pierwsza wersja zakładała minimalną masę - nie wliczając paliwa - na poziomie 775 kilogramów, później 790, 792 i 795). Masa kierowcy razem z fotelem i sprzętem została ustalona na minimum 80 kilogramów.

Skomentuj na forumUdostępnij