AlphaTauri AT04 - Polskie wpływy
Do pierwszego wyścigu Formuły 1 w tym roku zostało już tylko kilkanaście dni. W tym tygodniu w Bahrajnie rozpoczną się pierwsze, oficjalne testy przedsezonowe, na których wszystkie nowe bolidy zobaczą się po raz pierwszy razem. Jednym z nich będzie model AT04 zespołu AlphaTauri, z którym związał się polski koncern paliwowy Orlen.
Marka AlphaTauri, kojarzona jeszcze do niedawna wyłącznie jako producent odzieży, zajmuje miejsce wśród dziesięciu konstruktorów Formuły 1 dopiero czwarty rok z rzędu. Zespół należący do wielkiej rodziny Red Bulla narodził się z początkiem sezonu 2020 po zmianie nazwy zespołu Toro Rosso, który powstał pod koniec 2005 roku po przejęciu zespołu Minardi, który pojawił się w Formule 1 w 1985 roku. AlphaTauri z siedzibą w miejscowości Faenza we Włoszech korzysta z układów napędowych firmowanych przez oddział Red Bull Powertrains, które produkuje Honda (w ubiegłym roku podkreślało to małe logo Honda Racing Corporation, w tym roku na AT04 widnieje już pełna nazwa i logo Hondy). Współpraca z japońskim producentem będzie trwała do końca 2025 roku. W sezonie 2026 do użytku wejdą zupełnie nowe układy napędowe, które Red Bull Powertrains opracuje na mocy ogłoszonego kilkanaście dni temu partnerstwa z Fordem.
Bolidy na nadchodzący sezon są ewolucją zeszłorocznych maszyn, które projektowano niemal od zera w myśl nowych przepisów. W tym roku przepisy zmieniają się po raz kolejny, ale w znacznie mniejszym stopniu. Główne nowości to: wzmocnienie elementów chroniących kierowcę, podniesienie krawędzi podłogi i dyfuzora, powiększenie lusterek bocznych i zmniejszenie masy minimalnej do 796 kilogramów (poprzednio 798 kilogramów). Hybrydowe układy napędowe obejmują: turbodoładowane, spalinowe silniki o pojemności 1,6 litra w układzie V6, litowo-jonowe baterie, systemy odzyskiwania energii kinetycznej z układu hamulcowego MGU-K i cieplnej z układu wydechowego MGU-H oraz 8-stopniowe skrzynie biegów. Z początkiem roku 2026 mistrzostwa świata porzucą systemy MGU-H, a maksymalna moc MGU-K w nowych konstrukcjach zostanie podniesiona z dzisiejszych 120 do aż 350 kilowatów (ze 163 do 476 koni mechanicznych).
Tegoroczny duet AlphaTauri tworzyć będą: 22-letni Yuki Tsunoda z Japonii oraz 28-letni Nyck de Vries z Holandii. Tsunoda zadebiutował w Formule 1 u AlphaTauri w sezonie 2021. Na koncie ma 42 starty w wyścigach grand prix, w ciągu których udało mu się dotrzeć najwyżej do czwartego miejsca. Dla de Vriesa będzie to pierwszy, pełny sezon w mistrzostwach świata. Kierowca pojawił się w ubiegłym roku w jednym wyścigu w zastępstwie u Williamsa (w minionym sezonie testował też bolidy Mercedesa-AMG i Aston Martina), a wcześniej zgarnął tytuły mistrzowskie w Formule 2, elektrycznej Formule E i formułach Renault. Zespół AlphaTauri zakończył sezon 2022 na miejscu dziewiątym i przedostatnim w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Sponsorem tytularnym włoskiego zespołu będzie w tym roku polski Orlen, który zakończył po kilku latach współpracę z Alfą Romeo.
Źródło/zdjęcia: AlphaTauri AlphaTauri AT04 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum