TVR Cerbera Speed 12 - Poważna oferta
Już w najbliższy weekend pod młotek trafi Cerbera Speed 12, jeden z najbardziej szalonych samochodów w historii brytyjskiego TVR. Na licytacji w Northampton znajdzie się jedyny, drogowy egzemplarz, na pokładzie którego pracuje wyjątkowe V12 o pojemności aż 7,7 litra i mocy dochodzącej nawet do tysiąca koni mechanicznych.
Model Cerbera Speed 12, ukrywający się pod kryptonimem Project 7/12, narodził się w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych jako odpowiedź na McLarena F1 GTR i ucieleśnienie wyścigowych ambicji marki TVR. Ścigacz zadebiutował w 1996 roku jako maszyna przygotowana z myślą o długodystansowej grupie GT1. Oprócz samochodu wyścigowego przygotowano również szereg prototypów wersji drogowej, które zostały później rozmontowane i przerobione na ścigacze oraz jeden, zachowany do dzisiaj model drogowy w czerwonym kolorze. Maszynę, która od prawie dziesięciu lat przebywa pod opieką specjalistów z Lawfield Engineering, będzie można nabyć już w najbliższy weekend podczas licytacji w Northampton prowadzonej przez Silverstone Auctions. Ale z tym dokładnie mamy tak naprawdę do czynienia?
Cerbera Speed 12 to maszyna zbudowana od zera, która ze zwykłymi modelami Cerbera nie ma wiele wspólnego. Coupe z 1999 roku powstało na przestrzennej ramie rurowej, którą ubrano w karoserię z włókien węglowych i Kevlaru. Między kabiną, a przednią osią upchnięto ogromne V12 o pojemności aż 7,7 litra, które miało powstać z połączenia dwóch silników 6-cylindrowych, które ćwierć wieku temu stanowiły podstawę repertuaru TVR. Na hamowni silnik miał rozwijać przeszło tysiąc koni mechanicznych! Na pokładzie drogowego Cerbera Speed 12 jednostka miała zostać ograniczona do skromnych 850 koni mechanicznych, ale obecny właściciel auta deklaruje, że V12 bez zająknięcia przekracza dziś 900 KM (ścigacze klasy GT1 z racji obowiązujących przepisów były ograniczone do skromnych 680 koni mechanicznych)! Maksymalny moment obrotowy: co najmniej 1220 niutonometrów.
Napęd przenoszony jest na tylne koła za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni o sześciu biegach. Coupe ma ważyć niecałe tysiąc kilogramów, rozpędzać się do setki w niecałe trzy sekundy i rozwijać co najmniej 370 kilometrów na godzinę. Model Cerbera Speed 12 powstał tylko w jednym egzemplarzu... którym właściwie nie dało się jeździć. Właściciel TVR niedługo po jeździe testowej już po pierwszych kilkuset metrach stwierdził, że nie utrzyma się długo na drodze (dziś, na lepszym ogumieniu być może nie byłoby aż tak źle). Cały projekt został anulowany i auto nigdy nie weszło do produkcji seryjnej. Oprócz czerwonego egzemplarza można dzisiaj spotkać również inne sztuki, które identyfikują się jako Speed 12. Są to auta zbudowane znacznie później, które bazują na pozostałościach TVR oraz oryginalnych częściach i korzystają na przykład z silników V12 od Aston Martina.
Aktualizacja 23.05.2023 / Jedyne w swoim rodzaju TVR Cerbera Speed 12 znalazło nowego właściciela. Samochód na licytacji Silverstone Auctions został sprzedany w miniony weekend za 601,5 tysiąca funtów. Aktualnie to równowartość około 3,13 miliona złotych!
Źródło/zdjęcia: Silverstone Auctions TVR Cerbera Speed 12 na forumTVR Cerbera Speed 12 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum