Dallara F2 2024 - Nowa Formuła 2
Mistrzostwa świata Formuły 2 szykują się do kolejnego przeskoku technologicznego. Na torze Monza we Włoszech zaprezentowano dzisiaj zupełnie nowy bolid, który wejdzie do użytku już w przyszłorocznym sezonie. Za przygotowanie maszyny odpowiadają przede wszystkim Dallara, Mecachrome, Pirelli oraz Aramco.
Mistrzostwa świata Formuły 2 organizowane są oficjalnie od 2017 roku, w którym wyparły liczącą dwanaście sezonów serię GP2. Aktualnie w mistrzostwach wykorzystywane są bolidy na podwoziach Dallary z silnikami od Mecachrome, które panują nieprzerwanie od początku 2018 roku. Zupełnie nowa maszyna, model F2 2024, została przygotowana jako maszyna mająca jak najlepiej przygotować młodych kierowców do awansu do Formuły 1. W związku z tym do pojazdu trafiły najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, aerodynamiki oraz pokładowych systemów. Bolid upodobnił się jednocześnie do bolidów Formuły 1. Największą uwagę na pierwszy rzut oka zwraca tylne skrzydło z systemem Drag Reduction System (DRS). Pierwsze jazdy testowe F2 2024 miały miejsce w lipcu na torze Varano, za którym bolid poprowadziła Tatiana Calderon, jeżdżąca obecnie w European Le Mans Series i startująca w Formule 2 w ubiegłym roku.
Nowy bolid ma 5284 milimetrów długości przy rozstawie osi 3135 milimetrów. Oznacza to, że jest dłuższy od swojego poprzednika o 60 milimetrów. Aktualny bolid razem z kierowcą waży 755 kilogramów, dokładna waga nowej maszyny nie została jeszcze opublikowana. Samochód bazuje na węglowo-aluminiowym kadłubie od Dallary z tytanowym pałąkiem bezpieczeństwa typu Halo i panelami ochronnymi z Zylonu, wykorzystuje nową elektronikę od Marelli, 18-calowe felgi Oz Racing z ogumieniem Pirelli, hamulce Brembo z węglowo-węglowymi tarczami, regulowane amortyzatory Koni, 125-litrowy zbiornik paliwa oraz nową kierownicę od XAP Technology. Na pokład trafił między innymi nowy system gaśniczy. Do napędu w dalszym ciągu wykorzystywana jest umieszczona centralnie jednostka od francuskiego Mecachrome. Standardem będzie biopaliwo od Aramco, które w sezonie 2025 ma zastąpić 55% mieszanka syntetyczna.
Widlasta szósta o pojemności 3,4 litra z jedną turbosprężarką nie przeszła większych modernizacji. Silnik w dalszym ciągu ma dostarczać 629 KM przy 8,75 tysiącach obrotów na minutę oraz 570 Nm przy sześciu tysiącach obrotów na minutę i wymagać generalnego remontu co osiem tysięcy kilometrów. V6 połączono z 6-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów od Hewland, która przekazuje całą moc na tylne koła. Na najbliższe miesiące dla F2 2024 zaplanowano program intensywnych testów, w których mają brać udział niektórzy z obecnych kierowców Formuły 2. Pierwsze egzemplarze bolidu mają zostać oddane w ręce zespołów w grudniu tego roku, a w styczniu przyszłego roku dostarczone zostaną kolejne sztuki. Obecnie w mistrzostwach świata Formuły 2 udział bierze dwanaście drużyn z dwoma kierowcami w każdej, a na cały sezon składa się trzynaście weekendów z dwoma wyścigami każdy (krótki sprint oraz dłuższy "feature race").
Źródło/zdjęcia: fiaformula2.com, Dallara Dallara F2 2024 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum