Aktualności
17.01.2024

Lexus LBX Morizo RR Dotyk prezesa

LBX to jeden z najmniejszych i najmłodszych modelów w rodzinie Lexusa. Mały crossover zadebiutował latem ubiegłego roku jako hybryda, którą charakteryzować ma wyjątkowo lekkie prowadzenie, dynamika oraz oszczędność. Ale jego ambicje są znacznie większe: oto przeszło 300-konny, sportowy koncept LBX Morizo RR.

Seryjny LBX mierzy niecałe 4,2 metra długości i bazuje na platformie, która w koncernie Toyoty posłużyła między innymi do przygotowania maluchów z serii Yaris. Auto zostało zaprojektowane jako samoładująca się hybryda z 3-cylindrowym silnikiem spalinowym o pojemności 1,5 litra, która osiąga maksymalnie 136 koni mechanicznych. To bardzo skromnie, jak na standardy Lexusa, którego najmocniejszy model przekracza obecnie 460 koni mechanicznych. Dlatego z okazji tegorocznej wystawy Tokyo Auto Salon modelem LBX zajął się zespół, któremu przewodził sam Akio Toyoda, prezes Zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation, który od lat startuje w rajdach i wyścigach samochodowych pod pseudonimem Morizo. W ten sposób powstał koncept LBX Morizo RR.

Zdjęcie Lexus LBX Morizo RR

LBX w ramach fabrycznego tuningu przeszedł kompletną transformację z układem napędowym włącznie, w ramach którego postawiono na nowy silnik spalinowy. Nowe jest zawieszenie, układ hamulcowy z żółtymi zaciskami i powiększonymi tarczami (z przodu o średnicy 18 cali, z tyłu 16 cali), aluminiowe felgi o średnicy 19 cali z ogumieniem w rozmiarze 235/45, zoptymalizowane aerodynamicznie panele karoserii, malowanie nadwozia i wykończenie wnętrza. Samochód został obniżony o dziesięć milimetrów i poszerzony o dwadzieścia milimetrów. To samochód, którym na co dzień chciałby jeździć sam Morizo, odwiedzając od czasu do czasu tor wyścigowy.

Zdjęcie Lexus LBX Morizo RR

Pod maską LBX Morizo RR wylądował nowy w repertuarze Lexusa, trzycylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem, którego poprzednie ewolucje poznaliśmy już w dwóch modelach Toyoty (GR Yaris oraz GR Corolla). Jednostka o oznaczeniu G16E-GTS miałaby jeszcze w tym roku trafić do produkcji z myślą o LBX. Silnik rozwija aż 305 koni mechanicznych przy 6,5 tysiącach obrotów na minutę i okrągłe 400 niutonometrów w zakresie od 3,25 tysiąca do 4,5 tysiąca obrotów na minutę (będzie to jeden z najmocniejszych, 3-cylindrowych silników w masowej produkcji). Napęd w koncepcie przenoszony jest stale na wszystkie cztery koła poprzez automatyczną przekładnię Direct Shift o ośmiu biegach w systemie sterowanym elektronicznie.

Skomentuj na forumUdostępnij