Aktualności

Grand Prix Wielkiej Brytanii Angielska pogoda

Połowa siedemdziesiątego piątego sezonu mistrzostw świata Formuły 1 jest już za nami. W niedzielę po południu na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii miało miejsce dwunaste z dwudziestu czterech tegorocznych grand prix. W poprzednich dziesięciu edycjach siedem razy wygrywał tu Mercedes-AMG, dwa razy Ferrari i tylko raz Red Bull.

Red Bull zwyciężył na Silverstone w ubiegłym roku, a weekend wyścigowy rozpoczynał poza czołówką najszybszych zawodników. W pierwszych, piątkowych treningach najszybszy był Norris w McLarenie przed Strollem w Aston Martinie i Piastrim w drugim McLarenie. W tej samej sesji gościnnie w Red Bullu pojechał Hadjar, Colapinto dosiadł Williamsa, Doohan ujeżdżał Alpine, a w Haasie pojawił się 19-letni Oliver Bearman, który będzie etatowym kierowcą amerykańskiego zespołu z silnikami Ferrari w sezonie 2025. W kolejnych treningach najszybszy był Norris, za którym uplasował się Piastri i Perez w Red Bullu, który przyjechał ze specjalnym malowaniem. W nocy z piątku na sobotę nad Silverstone przeszły ulewy. W sobotnich treningach na mokrym torze najlepiej wypadł Russell w Mercedesie-AMG przed Hamiltonem w drugim Mercedesie-AMG oraz Norrisem, który postawił swojego McLarena w pierwszej trójsce treningów po raz trzeci.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Sobotnie kwalifikacje rozpoczęły się na wilgotnym torze na ogumieniu przejściowym, ale już po kilku minutach na tor wyjechały pierwsze bolidy na slickach. Sesję na siedem i pół minuty przed końcem przerwał Perez, który wyleciał z toru i utknął w żwirowym poboczu. Poza nim do Q2 w pogarszających się warunkach nie awansowali obaj kierowcy Alpine, Magnussen w Haasie i Bottas w Sauberze. Później już nie padało. Po kolejnej sesji na coraz bardziej przyczepnym torze odpadli obaj kierowcy RB, Zhou w Sauberze, Sargeant w Williamsie i niespodziewanie Leclerc w Ferrari. Pole position z przewagą 0,171 sekundy zdobył George Russell w Mercedesie-AMG (trzecie pole position w karierze kierowcy). Kolejne pozycje zajęli: Hamilton w drugim Mercedesie-AMG, Norris w McLarenie, Verstappen w uszkodzonym wcześniej po przelocie poza granicami toru Red Bullu, Piastri w McLarenie, Hulkenberg w Haasie, Sainz w Ferrari, Stroll w Aston Martinie, Albon w Williamsie oraz Alonso w Aston Martinie.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

W niedzielę nad Silversone ponownie padało, ale do startu grand prix tor był już suchy. Już przed startem problemy z samochodem miał Gasly, który musiał zjechać do mechaników. Z alei serwisowej po zmianach w bolidzie w warunkach parc ferme startował Perez, który jako jedyny dostał slicki hard. Na starcie na przedzie utrzymały się oba Mercedesy-AMG, Russell przed Hamiltonem. Verstappen wskoczył na miejsce trzecie, Norris spadł na czwarte. Kilka pozycji stracili Albon i Hulkenberg, na miejsce ósme awansował Leclerc. Gasly wycofał się z wyścigu. W pierwszej fazie wyścigu najwięcej wyprzedzeń miało miejsce poza pierwszą dziesiątką. Okrążenie 8 z 52: prognozy wskazują, że za kilkanaście minut będzie padał deszcz. Okrążenie 14: Leclerc wyprzedza Strolla i awansuje na miejsce siódme. Prowadzi Russell z przewagą około 1,5 sekundy nad Hamiltonem, który jest jakieś trzy sekundy przed Verstappenem.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 15: Norris wyprzedza Verstappena i awansuje na miejsce trzecie. Nad torem zaczyna kropić deszcz. Okrążenie 17: Verstappena wyprzedza Piastri w drugim McLarenie. Okrążenie 18: Hamilton wyprzedza Russella i obejmuje prowadzenie. Okrążenie 19: obaj kierowcy Mercedesów-AMG popełniają duże błędy i nie mieszczą się w granicach toru. Tuż za nimi pojawia się Norris, który po chwili wyprzedza Russella. Z powodu deszczu i mokrego toru nie można korzystać już z DRS. Okrążenie 20: Norris wyprzedza Hamiltona i przejmuje prowadzenie! Jako pierwszy z pierwszej dziesiątki po ogumienie przejściowe zjeżdża Leclerc, ale czy nie za wcześnie? Russella i Hamiltona zostawia za sobą Piastri, który awansuje na miejsce drugie. Nic nie wskazuje na to, aby opony przejściowe były na ten moment dobrym wyborem.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 25 z 52: Leclerc na miejscu szesnastym jest już dublowany, kilka sekund za nim plasuje się Perez. Okrążenie 27: pit stop Verstappena i Sainza, przesiadka na opony przejściowe. Okrążenie 28: pit stop Norrisa, Hamiltona i Russella. Piastri zostaje na torze, był za blisko Norrisa na podwójny pit stop McLarena. Okrążenie 29: Piastri na późnym pit stopie, a razem z nim ponownie Leclerc. Piastri spada dopiero na miejsce szóste za Sainza. Norris prowadzi z przewagą trzech sekund nad Hamiltonem i ponad ośmiu nad Verstappenem. Tor jest cały czas mokry, ale jednocześnie nie wystarczająco mokry na dłuższą jazdę na oponach przejściowych, które bardzo szybko zaczynają tracić formę. Okrążenie 34: Russell zostaje wezwany do mechaników, kierowca niespodziewanie wycofuje się z wyścigu. Wygląda na to, że w jego bolidzie zawiódł system chłodzenia, w którym pojawiła się nieszczelność.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 36 z 52: wygląda na to, że przestało padać, między ustępującymi chmurami wpada coraz więcej promieni Słońca. Okrążenie 38: na slicki przesiadają się Magnussen, Ricciardo, Bottas i Hamilton. W ich ślady idzie również Verstappen. Hamilton ma teraz slicki soft, Verstappen slicki hard. Okrążenie 40: pit stop Norrisa, który stawia na slicki soft. Na prowadzenie wychodzi Hamilton, Norris spada na miejsce drugie ze stratą około dwóch sekund. Czwarty jest Piastri przed Sainzem. Na świetnym miejscu szóstym jedzie Hulkenberg. Norris nie zbliża się do Hamiltona, do Norrisa zbliża się Verstappen. Okrążenie 45: Norris jest 2,2 sekundy za liderem, Verstappen jest 4,4 sekundy za liderem. Red Bull zauważa, że slicki soft u pierwszej dwójki zaczynają już się zużywać. Okrążenie 48: Verstappen wyprzedza Norrisa.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Tegoroczne Grand Prix Wielkiej Brytanii zakończyło się zwycięstwem Lewisa Hamiltona w Mercedesie-AMG. Była to sto czwarta wygrana w karierze 7-krotnego mistrza świata i pierwsza wygrana od grudnia 2021 roku. Kolejne miejsca zajęli: Verstappen w Red Bullu ze stratą niespełna 1,5 sekundy, Norris i Piastri w McLarenach, Sainz w Ferrari z najszybszym okrążeniem wyścigu, Hulkenberg w Haasie, Stroll i Alonso w Aston Martinach, Albon w Williamsie oraz Tsunoda w RB. Po dwunastu grand prix przewaga Verstappena w klasyfikacji generalnej kierowców względem najbliższego rywala wzrosła z 81 do 84 punktów. Przewaga Red Bulla nad Ferrari w tabeli konstruktorów powiększyła się z 64 do 71 punktów. Kolejny wyścig: GP Węgier w dniu dwudziestym pierwszym lipca.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)255 pkt.
Lando Norris (McLaren)171 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)150 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)146 pkt.
Oscar Piastri (McLaren)124 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull373 pkt.
Ferrari302 pkt.
McLaren295 pkt.
Mercedes-AMG221 pkt.
Aston Martin68 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij