Aktualności

Mercedes-Benz W 196 R Streamliner - 215 milionów złotych

W sobotę właściciela zmienił jeden z najcenniejszych samochodów Mercedes-Benza w historii i jeden z najcenniejszych samochodów w ogóle. Mowa o zabytkowym, wyścigowym modelu W 196 R z opływową karoserią z pierwszej połowy lat pięćdziesiątych. Jego licytacja zakończyła się na astronomicznej kwocie przekraczającej równowartość 215 milionów złotych!

Maszyny typu W 196 R pozwoliły marce Mercedes-Benz na wejście do mistrzostw świata Formuły 1 w 1954 roku i przez dwa sezony prowadzili je między innymi Juan Manuel Fangio, Hans Herrmann oraz Stirling Moss. Fangio wygrał z Mercedes-Benzem w ośmiu grand prix i zdobył dwa tytuły mistrza świata, jedną wygraną grand prix do dorobku W 196 R dołożył Moss. Maszyny były zbudowane na lekkich ramach przestrzennych z karoseriami z metali lekkich. Przygotowano dwie otwarte wersje nadwoziowe: jedną z klasycznie odsłoniętymi kołami, drugą o aerodynamicznych kształtach z pełnowymiarowymi nadkolami. Do napędu służyły 8-cylindrowe silniki o pojemności 2,5 litra, z których wyciśnięto początkowo przeszło 355 koni mechanicznych. Bolidy ważyły niecałe 700 kilogramów i w najmocniejszych i najlżejszych konfiguracjach mogły rozpędzić się do 300 kilometrów na godzinę.

Zdjęcie Mercedes-Benz W 196 R Streamliner

Starty W 196 R przerwała tragedia w 24-godzinnym Le Mans, w którym w wypadku z udziałem samochodu Mercedes-Benza zginęło ponad 80 osób. W sumie zbudowano czternaście podwozi, wliczając prototypy (sześć pozostaje w rękach producenta). Latem 2013 egzemplarz na podwoziu 06/54 z prywatnej kolekcji sprzedał się za rekordowe 20,9 milionów funtów (była to wówczas równowartość 103 milionów złotych). Wczoraj na licytacji prowadzonej przez RM Sotheby's w Stuttgarcie sprzedano kolejne W 196 R, egzemplarz numer 09/54, który do tej pory spoczywał w zbiorach Indianapolis Motor Speedway Museum. Samochód przebywał w amerykańskim muzeum nieprzerwanie od 1965 roku, w którym został przekazany przez Mercedes-Benza. Maszyna została zbudowania oryginalnie jako klasyczne monoposto, a dopiero później otrzymała opływową karoserię. Na pierwsze testy wyjechała w grudniu 1954 roku.

Zdjęcie Mercedes-Benz W 196 R Streamliner

Pierwszym wyścigiem 09/54 były zawody wolnej formuły, w których maszynę poprowadził sam Fangio. Latem zmodernizowaną maszynę otrzymał Moss, który na torze Mozna ustanowił w wyścigu najszybsze okrążenie. Wczoraj na licytacji auto zmieniło właściciela po raz pierwszy od prawie sześćdziesięciu lat. Licytacja niezwykle cennego bolidu z bogatą historią zakończyła się na 51,155 milionach euro (wliczając opłaty)! Obecnie to równowartość prawie 216 milionów złotych! Słownie: dwieście szesnaście milionów złotych. W 196 R stał się najdroższym samochodem grand prix sprzedanym na publicznej aukcji i drugim najdroższych samochodem sprzedanym w ten sposób w ogóle! Pierwsze miejsce od wiosny 2022 roku zajmuje Mercedes-Benz 300 SLR, który został wylicytowany za... 135 milionów euro (ówcześnie ponad 630 milionów złotych).

Źródło/zdjęcia: Mercedes-Benz, RM Sotheby's, rmsothebys.com Mercedes-Benz W 196 R na forumMercedes-Benz W 196 R - prezentacjaMercedes-Benz W 196 R Streamliner - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij