Aktualności

Mercedes-Benz 300 SLR Coupe - Najdroższy samochód świata

Od kilku dni robiło się coraz głośniej na temat pewnej prywatnej aukcji, na której miał wylądować bezcenny, zabytkowy model z kolekcji Mercedes-Benza, słynny 300 SLR Uhlenhaut Coupe. Dziś już nie ma już wątpliwości: maszyna oficjalnie zmieniła właściciela za rekordową sumę, która w przeliczeniu grubo przekracza... pół miliarda złotych!

Licytacja jednego z dwóch egzemplarzy 300 SLR Coupe z 1955 roku miała miejsce na początku tego miesiąca w gmachu Mercedes-Benz Museum w Stuttgarcie z udziałem domu aukcyjnego RM Sotheby's. Wynik końcowy przekroczył ponad dwukrotnie poprzedni rekord, sprzedane cztery lata temu Ferrari 250 GTO z 1962 roku, które wylicytowano za pond 48 milionów dolarów. Aukcja zakończyła się na rekordowej sumie 135 milionów euro! Słownie: sto trzydzieści pięć milionów euro. Aktualnie to równowartość około 630 milionów złotych! Dochód zostanie przeznaczony na fundację, która ma finansować edukację i badania poświęcone ochronie środowiska naturalnego. Nowy właściciel zgodził się na publiczne wystawianie auta przy specjalnych okazjach. Drugi egzemplarz pozostaje w zbiorach Mercedes-Benza jako jedna z gwiazd fabrycznego muzeum.

Zdjęcie Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe

Historia niezwykłego 300 SLR Uhlenhaut Coupe, pojawiającego się stale w rankingach najpiękniejszych samochodów sportowych swojej ery, jest dość skomplikowana. Maszynę można podejrzewać o powiązania z seryjnym, skrzydlatym coupe 300 SL, ale są to skojarzenia dalekie od rzeczywistości. 300 SLR z zamkniętym, opływowym nadwoziem wywodzi się z wyścigowych modeli serii W 196 R, które w Formule 1 prowadził ku sukcesom sam Juan Manuel Fangio, pięciokrotny mistrz świata. Identyczne korzenie ma wyścigowy spyder 300 SLR, którym Stirling Moss zwyciężył w Mille Miglia. Niemiecka marka zbudowała tylko dwie sztuki 300 SLR Coupe, a samochód miał wystartować w Carrera Panamericana w Meksyku. Wyścig odwołano po katastrofie w Le Mans i maszyna nigdy nie spełniła swojego zadania. Jedną ze sztuk jako samochód firmowy do codziennej jazdy przejął Rudolf Uhlenhaut, szef oddziału sportowego Mercedes-Benza, stąd model znany jest dzisiaj jako "Uhlenhaut Coupe".

Zdjęcie Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe

300 Super Leicht Rennsport wyposażono w rzędowy, benzynowy silnik o ośmiu cylindrach i pojemności prawie trzech litrów, który połączono z ręczną skrzynią o pięciu biegach. Moc przekraczająca 300 koni mechanicznych, opływowa karoseria i niska masa własna na poziomie niespełna 1000 kilogramów gwarantowały oszałamiające osiągi, które robią wrażenie do dnia dzisiejszego. Prędkość maksymalna coupe miała sięgać prawie 300 kilometrów na godzinę, a Uhlenhautowi miało udać się przejechać 220-kilometrową trasę ze Stuttgardu do Monachium w jedynie godzinę. Był to jeden z najszybszych, drogowych samochodów na świecie. Teraz to również oficjalnie najdroższy samochód na świecie. I jeden z dziesięciu najdroższych przedmiotów, jakie kiedykolwiek sprzedano na aukcji, stojący pod tym względem obok dzieł sztuki, pod którymi podpisali się Leonardo Da Vinci oraz Pablo Picasso.

Źródło/zdjęcia: Mercedes-Benz, RM Sotheby's Mercedes-Benz 300 SLR Coupe na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij