Panther Kallista

Założona przez Roberta Jankela firma Panther West Winds rozpoczęła w latach siedemdziesiątych wytwarzanie samochodów sportowych w stylu retro w miejscowość Byfleet w fabryce, w której jeszcze do niedawna swoją siedzibę miał zespół Formuły 1, Cooper. Pierwszym samochodem Panthera był J72 stylizowany na przedwojenny model SS100 od Jaguara i oparty o technikę marki Jaguar. Pojazd był bardzo dynamiczny ale zarazem drogi, co powodowało, że klientela firmy rekrutowała się z grona wpływowych i bogatych tego świata - byli w nim Elizabeth Taylor czy Elton John.

Panther Kallista

Przez następne lata firma Jankela oferowała swoim klientom szereg dość nietypowych pojazdów, jak choćby Panther FF, naśladujący w założeniu Ferrari 125 czy Panther De Ville, będący luźną wariacją na temat słynnego Bugatti Type 41 Royale. Swego czasu Panthera De Ville można było oglądać w filmie "101 Dalmatyńczyków" jako samochód Cruelli De Vil (w tej roli wystąpiła Glenn Close).

Panther Kallista

W 1976 roku w ofercie angielskiej firmy pojawił się model o nazwie Lima, który okazał się zarówno najbardziej udanym projektem pod względem stylistycznym jak i najbardziej dostępnym dla miłośników marki. Lima, stylizowana na samochody sportowe lat trzydziestych oparta była o podzespoły Vauxhalla. Niestety płyta podłogowa Vauxhalla nie nadawała się do samochodu z nadwoziem otwartym z uwagi na małą sztywność, co z biegiem czasu zmusiło Panthera do zaprojektowania własnej, prostej konstrukcji nośnej w postaci ramy kratownicowej, ostatecznie wprowadzonej do produkcji w 1978 roku.

Panther Kallista

W okresie sześcioletniej produkcji modelu Lima zbudowano prawie dziewięćset sztuk auta. Niestety problemy finansowe w jakie zakład wpadł na początku lat osiemdziesiątych oraz nieudana próba wprowadzenia marki na rynek amerykański zmusiły jego założyciela do sprzedania przedsiębiorstwa koreańskiemu koncernowi Jindo Group.

Panther Kallista

Nowy właściciel wprowadził w 1982 roku do produkcji prezentowany na zdjęciach model Kallista, który stylistycznie był niemal identyczny z poprzednikiem, Limą ale został oparty mechanicznie o różne silniki Forda, z których najmocniejszym w ofercie była 2,8-litrowa, widlasta szóstka o mocy od 130 do 150 KM, zastąpiona później jednostką o pojemności 2,9 litra. Pojazd miał karoserię wykonaną ze stopów lekkich zamiast włókna szklanego i był znacznie lepiej wykonany od swojego poprzednika. Rozwijał prędkość w granicach 180 km/h.

Panther Kallista

Żywot modelu Kallista zakończono w 1990 roku. Do tego czasu sprzedaż kształtowała się w przedziale 200-250 sztuk rocznie. W tym samym roku firma rozpoczęła produkcję nowoczesnego modelu Solo z centralnie umieszczonym silnikiem Coswortha. Niestety coupe okazało się zbyt drogie i nie wytrzymało konkurencji ze strony znacznie tańszych modeli. W konsekwencji model ten przyczynił się do całkowitego zakończenia produkcji samochodów przez firmę Panther.

Tekst i zdjęcia: Mariusz Relich