Panhard Dynavia
Panhard Dyna był jednym z najpopularniejszych, powojennych modeli francuskiej marki. Samochód, który odpowiadał potrzebom wyniszczonej wojną Europy sprzedano w pierwszej serii w przeszło 47 tysiącach egzemplarzy, które napędzano silnikami o pojemności sięgającej tylko 851 centymetrów sześciennych. Niedługo po premierze auta firma przedstawiła również futurystyczny, sportowy model Dynavia.
Interesujące auto o opływowych kształtach zaprojektował Louis Bionier, który pierwsze modele w zmniejszonej skali zbudował już w 1944 roku. W roku 1945 rozpoczęto testy z modelem w skali 1:5 w tunelu powietrznym Instytutu Aerodynamicznego w Saint-Cyr, które przyniosły imponujące rezultaty. Samochód w pełnej skali był nieco mniej opływowy (współczynnik oporu powietrza jedynie 0,26), ale jego przewaga nad seryjną Dyną była niepodważalna. Osiągi auta poprawiono o blisko jedną trzecią!
Mieszczącą cztery osoby Dynavię pokazano publiczności w 1948 roku na salonie samochodowym w Paryżu. Auto o masie około 650 kilogramów wyposażono w płaski, 2-cylindrowy silnik o pojemności 610 centymetrów sześciennych i mocy skromnych 28 koni mechanicznych. Wystarczało to na rozpędzenie się aż do 140 kilometrów na godzinę. Średnie zużycie paliwa nie przekraczało sześciu litrów na sto kilometrów.
Obiecujące przedsięwzięcie zostało przyćmione przez premiery Citroena 2CV, Morrisa Minor i Jaguara XK 120, najszybszego w tamtym czasie, drogowego samochodu na świecie. Panhard na życzenie jednego z dealerów zbudował drugą sztukę Dynavii, która została sprzedana i była wykorzystywana przez właściciela do codziennego użytku... aż do wypadku i zezłomowania. Wiedzę zdobytą przy Dynavii wykorzystano później przy projektowaniu drugiej generacji modelu Dyna, która pojawiła się w 1953 roku i sprzedała w około 140 tysiącach egzemplarzy. Oryginalna Dynavia spoczywa w kolekcji Schlumpf w Mulhouse we Francji.