Porsche 989
Pokazany na wiosnę 2009 roku model Panamera był pierwszym, seryjnym grand tourerem Porsche z dwiema parami drzwi, ale nie pierwszym samochodem marki tego typu w ogóle. Jeszcze przed drugą wojną światową Ferdinand Porsche pracował nad krążownikiem na bazie bolidu Auto Union, a w roku 1952 zaprojektował pełnowymiarowego sedana dla amerykańskiego Studebakera. Gdy samochodami pod własnym nazwiskiem zajął się jego syn nie brakowało podobnych pomysłów: wizję 4-drzwiowego Porsche przygotowało między innymi studio Ghia, a w latach sześćdziesiątych powstał prototyp 911 z dwiema parami drzwi.
Żaden z powyższych projektów nie wszedł jednak na rynek, a wątek większego Porsche powrócił w latach osiemdziesiątych z jeszcze większą siłą. Najpierw powstało eksperymentalne coupe 928 S4 z drugą parą połówkowych drzwi, a w 1988 rozpoczęto prace nad zupełnie nową linią modelową, sportową limuzyną 989, która miałaby wejść na rynek w 1995 roku i otworzyć przed firmą niepodbite dotychczas rynki.
Zupełnie nowy pojazd o miękkich, nowoczesnych liniach miał być napędzany w pierwszej kolejności umieszczonym z przodu, aluminiowym silnikiem typu V8. Niemcy zakładali wyposażenie auta w jednostkę o pojemności 4,2 litrów, która dostarczałaby około 350 koni mechanicznych i przy masie 1570 kilogramów pozwalała na rozwinięcie prędkości maksymalnej aż 280 km/h.
Porsche 989 miało wejść do sprzedaży w cenie poniżej 100 tysięcy marek, ale rosnące koszty projektu przekreśliły te plany. Kalkulacje były bezlitosne: aby przedsięwzięcie było opłacalne każda sztuka musiałaby kosztować aż 150 tysięcy marek przy sprzedaży 15 tysięcy egzemplarzy rocznie. Ekonomiczna strona projektu runęła ostatecznie w styczniu 1991 roku kiedy to 989 dostał czerwone światło. Auto zakończyło żywot tylko na prototypach, ale wiele pomysłów stylistycznych i technicznych przemycono z niego do 911 generacji 996, która zadebiutowała sześć lat później.
Skomentuj na forum