Alfa 40/60 HP Aerodynamica
W czasach gdy wszelkiego typu phaetony, berliny czy laundalety przeżywały swój złoty wiek, samochody miały nadal wiele wspólnego z powozami bez koni, lotnictwo jeszcze raczkowało, a do większego zainteresowania aerodynamiką brakowało kilkunastu lat, powstała zupełnie oderwana od rzeczywistości Alfa. Samochód, o którym mowa tuż przed pierwszą wojną światową w mediolańskich, działających od 1849 roku do dzisiaj zakładach Castagna zamówił dla siebie hrabia Mario Ricotti.
Dla pojazdu zaprojektowano jednobryłową, opływową karoserię z okrągłym przodem, szpiczastym tyłem, oplatającą przód, trzyczęściową szybą i okrągłymi szybami bocznymi, przypominającą kabinę samolotu albo łódź podwodną. Pod nadwoziem schowano całą maszynę z przedziałem pasażerskim i umieszczonym z przodu silnikiem oraz postawioną pionowo chłodnicą, do której prowadziło wielkie wycięcie. Sprawiło to, że kierowca siedział w niezbyt komfortowej pozycji niemal w połowie długości samochodu, daleko od przedniej szyby. Pojazd ważył około jednej tony.
Samochód o długości 5,5 metra posadzono na sportowym, wprowadzonym rok wcześniej podwoziu 40/60 HP z zawieszoną wysoko, drabinową ramą, które Anonima Lombarda Fabbrica Automobili zbudowała do 1922 roku jedynie w 27 egzemplarzach. Do napędu wykorzystano rzędowy, 4-cylindrowy silnik z dwoma, oddzielnymi blokami, zaworami osadzonymi w głowicy i dwoma wałkami rozrządu o pojemności prawie 6,1 litra. Motor przy 2200 obrotów na minutę dostarczał 70 koni mechanicznych, które pozwalały na rozpędzenie się do prędkości prawie 150 kilometrów na godzinę, bliższej samochodom wyścigowym i sportowym tamtego okresu, a nie drogowym.
W roku 1915, kiedy to firmę przejął Nicola Romeo i przekształcił w Alfę Romeo, ekscentryczny Ricotti nakazał przerobienie jedynej w swoim rodzaju Alfy w bardziej przyjaznego w użytkowaniu, otwartego tourera. Niezwykła, futurystyczna wizja Castagny została sprowadzona do parteru, a z oryginalnego, aluminiowego nadwozia pozostały w większości tylko strzępy. W końcówce lat siedemdziesiątych powstała wierna replika modelu 40/60 HP Aerodynamica, którą można podziwiać w fabrycznym muzeum Alfy Romeo.