Aktualności Prezentacje DNA Artykuły Forum Gra ACLeague Esport

Maserati Chubasco

Zdjęcie Maserati Chubasco

Mamy rok 1991. Lamborghini w porozumieniu z siłami ciemności oferuje Diablo, Ferrari z wielkim zapałem przekracza granicę tysiąca egzemplarzy F40 i modernizuje Testarossę, Citeza kusi silnikiem V16, Jaguar przygotowuje seryjnego XJ220, a Maserati, które dopiero co straciło niezależność na rzecz Fiata, produkuje kolejne klony na bazie serii Biturbo. Honor firmy z Modeny ma ratować 325-konne coupe Shamal, ale to tylko tymczasowe rozwiązanie. Tym, czego należy się naprawdę obawiać ma być super coupe Chubasco.

Zaprojektowanie karoserii dla super sportowego Maserati powierzono samemu Marcello Gandini'emu, który popełnił Cizetę Moroder i Lamborghini Diablo, zmodyfikowane później przez ludzi Chryslera. Włoch jak zwykle stanął na wysokości zadania, rysując klinowate, opływowe auto o lekkiej sylwetce i zaawansowanej aerodynamice z efektem przyziemnym i nieodłącznym "podpisem" w postaci nieregularnych otworów na tylne koła. Ciekawostką był twardy, rozsuwany dach, który po naciśnięciu przycisku zjeżdżał po szynach prawie w całości nad komorę silnika.

Podwozie Chubasco - w wolnym tłumaczeniu z hiszpańskiego "rześki deszcz" - oparto na masywnym, środkowym dźwigarze, na który opuszczano kompozytowe nadwozie. Niezależne zawieszenie pojazdu zaprojektowano w stylu bolidów Formuły 1, a w pozycji centralnej miał znaleźć się podkręcony silnik z Shamala. Podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 3,2 litrów miała dawać około 430 koni mechanicznych i współpracować z ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach.

Prototyp Chubasco, a w zasadzie jego bardzo dopracowaną makietę, pokazano po raz pierwszy pod sam koniec 1990 roku. Auto wywołało duże zainteresowanie, a Maserati planowało docelowo produkcję około 50 egzemplarzy rocznie. Koszty wprowadzenia tego planu w życie okazały się jednak zbyt wysokie i projekt porzucono. Zamiast niego w 1992 roku wylansowano tańszy model Barchetta, głównie z przeznaczeniem na tory wyścigowe. Jedyny egzemplarz Chubasco znajduje się obecnie w Muzeum Panini w okolicy Modeny, jednej z najciekawszych kolekcji samochodów Maserati i nie tylko na świecie.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Zdjęcie Maserati Chubasco - zdjęcie 2 Zdjęcie Maserati Chubasco - zdjęcie 3 Zdjęcie Maserati Chubasco - zdjęcie 4 Zdjęcie Maserati Chubasco - zdjęcie 5 Zdjęcie Maserati Chubasco - zdjęcie 6