Lohner-Porsche Mixte

W roku 1901 młody Ferdinand Porsche i Ludwig Lohner zaskoczyli zwiedzających salon samochodowy w Paryżu prototypem hybrydowego samochodu o nazwie Semper Vivus. Automobil wykorzystywał dwa silniki spalinowe De Dion & Bouton do ładowania baterii i zasilania dwóch silników elektrycznych, które umieszczono w obręczach przednich kół (ten, również zaskakujący wynalazek, pokazano rok wcześniej). Auto było dalekie od ideału i nie nadawało się do produkcji seryjnej.
Semper Vivus cierpiał przede wszystkim na nadwagę i niedobór mocy, problemy, które Porsche rozwiązał w swoim kolejnym projekcie, modelu Mixte. Nadmiernych kilogramów pozbyto się przede wszystkim poprzez zmniejszenie baterii, a zamiast dwóch silników spalinowych użyto jednego, większego. Masę nieresorowaną i obciążenie ogumienia oraz zawieszenia zredukowano poprzez zastosowanie mniejszych silników elektrycznych. Wkrótce silniki takie umieszczono nie tylko w przednich, ale także w tylnych kołach. Była to nie tylko jedna z pierwszych, udanych hybryd na świecie, ale także jeden z pierwszych samochodów z napędem na wszystkie koła!
Modele Mixte ważyły około 1200 kilogramów i oryginalnie korzystały z 4-cylindrowych silników austriackiego Daimlera o pojemności 5,5 litrów i mocy 25 KM. Kontrakt z firmą zakończył się po zbudowaniu tylko siedmiu aut (pierwsze pięć sztuk zakupił Emil Jellinek, ten od marki Mercedes). W kolejnych egzemplarzach, budowanych po roku 1903 znalazły się silniki firmy Panhard & Levassor, która wykupiła licencję na produkcję hybryd na Francję, Wielką Brytanię i Włochy.
Wiosną 1902 jedną z hybryd Porsche wystawiono w wyścigu Exelberg, który zakończyła na pierwszym miejscu w swojej klasie. Maszyna zbierała także inne, pozytywne opinie, ale na drodze do jej sukcesu rynkowego stanęła wysoka cena, koszty produkcji i serwisowania oraz stosunkowo niska niezawodność w porównaniu do spalinowej konkurencji. Do roku 1905 sprzedano tylko 11 egzemplarzy. W tym samym czasie Lohner sprzedał około 65 samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym z systemem Porsche, które budziły znacznie mniej wątpliwości.


