Aktualności
25.06.2022

Porsche 963 Kolejka do tronu

W tym tygodniu Porsche jako pierwsze pokazało światu zupełnie nową, wyścigową maszynę klasy Le Mans Daytona h, która została przygotowana na długodystansowe mistrzostwa świata i północnoamerykański puchar samochodów sportowych. Oto Porsche 963, prototyp celujący w dwudziestą wygraną marki w 24-godzinnym Le Mans.

LMDh to zupełnie nowa kategoria samochodów wyścigowych, które w mistrzostwach świata World Endurance Championship będą zaliczane do grupy Hypercar, a w północnoamerykańskiej serii SportsCar Championship do grupy Grand Touring Prototype. W kategorii tej obowiązują podwozia od jednego z czterech producentów podwozi LMP2 (Oreca, Ligier, Dallara i Multimatic) oraz hybrydowe układy napędowego ze skrzyniami biegów przygotowanymi przez Xtrac, bateriami od Williams Advanced Engineering oraz silnikami elektrycznymi i przetwornicami Boscha. W ręce każdej z zainteresowanych marek oddano przede wszystkim projekt karoserii oraz wybór silnika spalinowego, który razem z silnikiem elektrycznym napędza wyłącznie koła tylnej osi. Oprócz Porsche swoje LMDh już teraz przygotowuje Acura, Alpine, BMW, Cadillac oraz Lamborghini. Pod znakiem zapytania stoi projekt Audi, który miał być w ostatnich miesiącach zawieszony kosztem projektu nowego silnika dla Formuły 1.

Zdjęcie Porsche 963

Porsche w przypadku swojego prototypu Le Mans Daytona h podjęło współprace z kanadyjskimi zakładami Multimatic oraz amerykańskim zespołem Penske (fabryczne maszyny wystąpią pod szyldem Porsche Penske Motorsport). Maszynę oznaczono liczbą 963, to ukłon w stronę prototypów słynnej serii 962 z lat osiemdziesiątych. Za plecy kierowcy trafił podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4,6 litra, który wywodzi się z drogowego modelu 918 Spyder. Przepisy ograniczają maksymalną moc układu napędowego każdego LMDh do 707 koni mechanicznych przy minimalnej masie własnej 1030 kilogramów. Moc silnika elektrycznego ograniczona jest do 68 koni mechanicznych (lub 41 KM w przypadku 24-godzinnych wyścigów Le Mans i Daytona).

Zdjęcie Porsche 963

Porsche 963 czeka jeszcze kilka miesięcy testów. W przyszłym roku fabryczny zespół wystawi do World Endurance Championship i SportsCar Championship po dwa egzemplarze, w sumie cztery samochody. 963 już teraz dostępny jest również zespołom prywatnym. Pierwszym klientem Porsche zostało amerykańskie JDC-Miller MotorSports, które wystawi jeden samochód w pucharze SCC. Ogłoszono już pierwszą ósemkę fabrycznych kierowców. To Kevin Estre, Michael Christensen, Andre Lotterer, Laurens Vanthoor, Matt Campbell, Mathieu Jaminet, Dane Cameron i Felipe Nasr. Kolejne nazwiska mamy poznać w nadchodzących miesiącach. Z tej ósemki tylko Lotterer prowadził poprzednika 963, prototyp 919 Hybrid klasy LMP1, który przyniósł Porsche między innymi trzy wygrane w 24-godzinnym Le Mans z rzędu. W sezonie 2017 liczba zwycięstw Porsche w Le Mans urosła do rekordowej liczby dziewiętnastu.

Zdjęcie Porsche 963

Prototyp 963 zadebiutował w tym tygodniu przed publicznością podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood. W tym roku samochody LMDh dopuszczane są do World Endurance Championship na zasadzie zgłoszeń do pojedynczych wyścigów bez możliwości zdobywania punktów do klasyfikacji generalnej. Porsche zamierza skorzystać z takiej możliwości i pojawić się z 963 w ramach testów w 8-godzinnym wyścigu w Bahrajnie w listopadzie, ostatniej rundzie sezonu 2022. Właściwa kariera nowego ścigacza Porsche rozpocznie się w styczniu ubiegłego roku od 24-godzinnego wyścigu Daytona. W grupach Hypercar i GTP nowe Porsche będzie rywalizować nie tylko z innymi LMDh, ale również z maszynami klasy Le Mans Hypercar. Już w przyszłym roku wśród nich znajdzie się zupełnie nowe Ferrari, które po raz ostatni było reprezentowane na tym szczeblu w 1972 roku.

Aktualizacja 26.06.2022 / Liczba egzemplarzy 963, które wystartują w przyszłym roku powiększyła się do sześciu. Drugim zespołem prywatnym, który będzie operował nowym Porsche została brytyjska formacja Jota Sport, która od kilkunastu lat startuje w kategoriach LMP1, LMP2 oraz GTE (dwa tygodnie temu zespół zwyciężył w grupie LMP2 w 24h Le Mans). Jota wystawi jeden samochód w sezonie WEC. Sponsorem tytularnym nowego przedsięwzięcia będzie Hertz, amerykański gigant na rynku wypożyczalni samochodów. Kolejnym sponsorem będzie Singer, kalifornijskie przedsiębiorstwo znane z restomodów Porsche 911. Program wyścigowy Joty w kategorii Hypercar zaplanowano na trzy lata, od początku przyszłego roku do końca sezonu 2025.

Skomentuj na forumUdostępnij