Ford SuperVan 4.2 - Gotowy na Pikes Peak
Do rozpoczęcia tegorocznego Pikes Peak International Hill Climb, najsłynniejszego i i jednego z najstarszych wyścigów górskich na świecie, pozostało jeszcze tylko tylko dni. To oznacza, że lista startowa jest już kompletna. Jedną z jej ostatnich nowości jest... elektryczny SuperVan od Forda zaktualizowany do wersji 4.2.
Historia szalonych SuperVanów od Forda sięga początku lat siedemdziesiątych, kiedy to zbudowano pierwszy egzemplarz. Od tamtego czasu powstało w sumie kilka różnych maszyn, które pod kształtami zwykłego dostawczaka skrywały podwozia i układy napędowe rodem z prototypów Le Mans oraz bolidów Formuły 1. Dziś takie coś już nie przejdzie: najnowszy SuperVan, pokazany w ubiegłym roku, został oparty stylistycznie na elektrycznym modelu E-Transit Custom i wyposażony w układ napędowy rozbudowany aż do czterech silników elektrycznych. Maksymalna moc: dwa tysiące koni mechanicznych! Sprint od zera do stu kilometrów na godzinę: niecałe dwie sekundy! I do wyboru kilka trybów jazdy, zależnie od potrzeby: Road, Track, Drag, Drift oraz Rally.
O zwykłym SuperVanie 4, który zadebiutował w ubiegłym roku na Festiwalu Prędkości w Goodwood, można już zapomnieć. Ford nie spoczął na laurach i przygotował na tegoroczny, sto pierwszy wyścig górski Pikes Peak nową, zaktualizowaną wersję o numerze 4.2, która wystartuje w klasie Pikes Peak Open. Po raz kolejny oddział Ford Performance połączył siły z austriackim SARD i w związku ze szczególnym zadaniem skupił się na aerodynamice, redukcji masy własnej oraz optymalizacji układu napędowego pod kątem jak najszybszego pokonania krętych podjazdów na 20-kilometrowej trasie z łączną różnicą poziomów aż 1440 metrów. Największą uwagę zwraca teraz ogromne skrzydło z tyłu, wykonane z włókien węglowych oraz nowy splitter z przodu. Twórcy pojazdu kalkulują, że przy prędkości 240 km/h docisk aerodynamiczny dochodzi do dwóch ton!
Elektryczny układ napędowy został zredukowany z czterech do trzech silników, które podłączono pod nowe baterie litowo-polimerowe od STARD. Dwa silniki napędzają tylną oś, trzeci napędza przednią. Maksymalna moc układu dochodzi do 1400 koni mechanicznych, a baterie są ładowane w czasie jazdy poprzez system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania. Samochód na szczyt Pikes Peak poprowadzi 45-letni Romain Dumas z Francji, który ma na koncie cztery wygrane, w tym jedną w elektrycznym Volkswagenie ID R w roku 2018. Tegoroczne Pikes Peak International Hill Climb odbędzie już w najbliższy weekend: w niedzielę 25 czerwca. Na liście startowej znajduje się w sumie prawie siedemdziesiąt samochodów i kierowców. Imprezę będzie można oglądać na żywo na platformie Youtube na kanale Mobil 1 (@OfficialMobil1).
Źródło/zdjęcia: Ford, ppihc.org Ford SuperVan 4.2 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum