Grand Prix Austrii - Poza granicami
Z początkiem lipca Formuła 1 wróciła do Europy, gdzie zadomowi się prawie na całe lato. Kolejną fazę tegorocznych mistrzostw świata otworzyło wczorajsze grand prix na torze Red Bull Ring w Austrii. W ostatnich latach wyścig wygrywali trzej różni kierowcy trzech różnych zespołów, Mercedesa-AMG, Red Bulla oraz Ferrari.
Na GP Austrii zaplanowano drugi z pięciu tegorocznych sprintów. Oznacza to, że już kilka godzin po piątkowych treningach oglądaliśmy kwalifikacje. W treningach najszybszy był Verstappen, za którym uplasowali się Sainz i Leclerc w samochodach Ferrari. W kwalifikacjach już na Q1 odpadli obaj kierowcy AlphaTauri, Zhou w Alfie Romeo, Sargeant w Williamsie oraz Magnussen w Haasie. Po Q2, wśród wielu okrążeń wykreślanych w wyniku przekraczania granic toru, odpadli Russell w Mercedesie-AMG, Ocon w Alpine, Piastri w McLarenie, Bottas w Alfie Romeo oraz Perez w Red Bullu, którego najszybsze okrążenia nie były przepisowe. Pole position z przewagą tylko 0,048 sekundy wpadło w ręce Verstappena w Red Bullu (26 pole position w karierze i szóste w tym roku). Kolejne miejsca startowe zdobyli: Leclerc i Sainz w Ferrari, Norris w mocno zmodernizowanym McLarenie, Hamilton w Mercedesie-AMG, Stroll i Alonso w Aston Martinach, Hulkenberg w Haasie, Gasly w Alpine oraz Albon w Willimasie.
W samo południe w sobotę ruszyły krótkie kwalifikacje do sprintu, tuż przed którymi tor zdążył zapomnieć o niedawnych opadach deszczu. Na sesji SQ1 odpadli obaj kierowcy Alfy Romeo, Piastri w McLarenie, Sargeant w Williamsie i niespodziewanie Hamilton w Mercedesie-AMG, który trafił na torze na duży ruch i stracił okazję na zrobienie wystarczająco dobrego kółka. Po SQ2 odpadli obaj kierowcy AlphaTauri, Albon w Williamsie, Gasly w Alpine oraz Russell w Mercedesie-AMG, który po problemach technicznych w ogóle nie wyjechał na tor. W ostatniej sesji ponownie najszybszy, tym razem z przewagą aż prawie pół sekundy, był Verstappen w Red Bullu. Za nim wylądowali: Perez w drugim Red Bullu, Norris w McLarenie, Hulkenberg w Haasie, Sainz w Ferrari, Alonso i Stroll w Aston Martinach, Ocon w Alpine, Leclerc w drugim Ferrari po karze cofnięcia o trzy pozycje za przeszkadzanie w kwalifikacjach jednemu z rywali oraz Magnussen w drugim bolidzie Haasa.
Sobotni sprint, w którym punktowana jest pierwsza ósemka, zaczynał się na mokrym torze. Jedynie Bottas na miejscu dziewiętnastym zdecydował się na start na slickach medium, które i tak wymienił po okrążeniu formującym, reszta ruszyła na ogumieniu przejściowym. Na starcie prowadzenie objął Perez. Walka między Red Bullami, utrzymującymi się z trudem na torze i z dala od siebie, trwała prawie całe pierwsze okrążenie. Verstappen wrócił na prowadzenie, na drugie miejsce przebił się Hulkenberg, Norris, który musiał unikać zderzenia z Red Bullami, spadł na miejsce dziesiąte, Albon awansował na miejsce siódme. Dwa Mercedesy walczyły tuż poza pierwszą dziesiątką w Magnussenem, któremu udało się awansować na miejsce jedenaste. Na mokrym torze obyło się bez większych incydentów i po kilku okrążeniach stawka się wyraźnie uspokoiła. Okrążenie 5 z 24: Leclerc wyprzedza Ocona, Ocon wyprzedza Leclerca. Okrążenie 6: do Leclerca dobiera się Norris, ale bezskutecznie. Okrążenie 8: pewnie prowadzi Verstappen, cztery sekundy za nim trzyma się Hulkenberg, do którego ponad sekundę traci Perez.
Okrążenie 9: Russell wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce jedenaste. Okrążenie 10: Hamilton wyprzedza Magnussena, Magnussen wyprzedza Hamiltona, Hamilton ponownie wyprzedza Magnussena. Okrążenie 12: Hulkenberg traci miejsce drugie na rzecz Pereza. Okrążenie 13: Hulkenberg traci miejsce trzecie na rzecz Sainza. Okrążenie 15: Leclerc jest ponownie bliski wyprzedzenia Ocona, a tuż za nimi na swoją okazję cały czas czeka Norris. Okrążenie 16: Norris wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce dziewiąte, do mechaników po ogumienie slick zjeżdża Russell. Okrążenie 17: Hulkenberg traci miejsce czwarte na rzecz Strolla, do mechaników po slicki zjeżdża Piastri. Okrążenie 18 z 24: pit stop Hulkenberga i Hamiltona. Opony przejściowe porzucają też Magnussen, Sargeant, Zhou i De Vries. Okrążenie 19: pit stop Albona, Leclerca i Tsunody. Russell awansuje na miejsce dziesiąte, Albon spada na dwunaste, a Leclerc na trzynaste! Okrążenie 20: Hamilton wyprzedza Leclerca, Gasly spada na miejsce dziewiąte, a na ósme awansuje Hulkenberg. Pierwsza siódemka jedzie ciągle na ogumieniu przejściowym.
Okrążenie 21: Hamilton wyprzedza Albona, Albon wyprzedza Hamiltona, tuż za nimi Bottas wyprzedza Leclerca, który po chwili odzyskuje miejsce trzynaste. Bottasa wyprzedza po chwili Piastri, na miejsce dziewiąte awansuje Russell, na dziesiąte spada Gasly. Okrążenie 22: Hamilton wyprzedza Albona, tym razem na stałe. Okrążenie 23: Albona najpierw wyprzedza Piastri, a później Leclerc. Ostatnie okrążenie: Hulkenberg wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce siódme, Gasly traci miejsce dziesiąte na rzecz Hamiltona, Hulkenberg wyprzedza Ocona, Norris traci miejsce ósme na rzecz Russella. Sprint kończy się wygraną Verstappena w Red Bullu. Kolejne miejsca zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Sainz w Ferrari, Stroll i Alonso w nierozłącznych Aston Martinach, Hulkenberg w Haasie, Ocon w Alpine oraz Russell w Mercedesie-AMG, któremu do awansu zabrakło centymetrów. Na mecie różnica między Oconem i Russellem wynosiła... tylko 0,009 sekundy (słownie: dziewięć tysięcznych sekundy)!
Niedziela, godzina 15:00. Tym razem na Red Bull Ringu jest zupełnie sucho. Start grand prix! Verstappen prowadzi, za nim dwa Ferrari. Hamilton wyprzedza Norrisa, Leclerc atakuje Verstappena, w żwirze na poboczu ląduje Tsunoda. Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, tor na prostej startowej wymaga posprzątania z odłamków. Do mechaników w uszkodzonych bolidach zjeżdżają Magnussen oraz Tsunoda. Koniec okrążenia 3 z 71: samochód bezpieczeństwa zjeżdża z toru. Okrążenie 6: DRS jest już aktywny. Okrążenie 9: Hulkenberg spada na miejsce ósme, na siódme awansuje Stroll. Dwunasty jest Perez. Okrążenie 10: Perez z powodzeniem atakuje Russella, który po kontakcie spada na miejsce dwunaste. Verstappen ma już ponad trzy sekundy przewagi. Okrążenie 12: Hulkenberg traci kolejną pozycję, na miejsce ósme awansuje Gasly. Kierowca Haasa zjeżdża od razu na wczesny pit stop i nowe ogumienie, po czym spada na miejsce dziewiętnaste. Biało-czarna flaga dla Hamiltona: ostatnie ostrzeżenie za przekraczanie granic toru.
Okrążenie 13: żółte flagi, poza torem w dymiącym Haasie zatrzymał się Hulkenberg, to koniec jego wyścigu. Okrążenie 15: wirtualny samochód bezpieczeństwa, natychmiastowy pit stop Hamiltona i Norrisa, oba Ferrari nie mają takiej przyjemności. Na pit stop zjeżdża również wielu innych kierowców, którzy przesiadają się na ogumienie hard, wyłączając oba Aston Martiny, Pereza i lidera. Okrążenie 16: pit stop obu samochodów Ferrari oraz obu Aston Martinów. Red Bulle zostają na torze. Leclerc utrzymuje drugie miejsce, trzeci jest Perez, za nim Hamilton, Norris i dopiero szósty Sainz. Siódmy jest Alonso, Stroll dopiero... czternasty! Zielone flagi. O pozycje walczą Bottas z Magnussenem i Russellem, między nimi jest też Gasly. Magnussen awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 17: pięć sekund kary dla Hamiltona za limity toru, Sainz wyprzedza Norrisa, Gasly wyprzedza Magnussena. Okrążenie 18: Russell odbiera miejsce dziesiąte Magnussenowi, pięć sekund kary dla Tsunody za limity toru. Okrążenie 19: Sainz atakuje i wyprzedza Hamiltona, który spada na miejsce piąte.
Okrążenie 20: Tsunoda traci miejsce dziewiąte na rzecz Russella, na miejsce trzecie awansuje Sainz, na czwarte spada Perez, do pierwszej dziesiątki dobijają się Albon i Ocon. Okrążenie 22: Albon jest już dziesiąty. Okrążenie 25: pit stop Verstappena, przesiadka na ogumienie hard, powrót na tor i spadek na miejsce trzecie, tuż za Sainza. Niecałe siedem sekund przed nimi na prowadzeniu jest Leclerc. Kolejnym kierowcą z karą pięciu sekund za limity toru zostaje Ocon. Okrążenie 26: pit stop Pereza, który spada na miejsce jedenaste, Verstappen wyprzedza Sainza. Perez po wyprzedzeniu Ocona awansuje do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 28: Norris wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 29: kara pięciu sekund na koncie Sainza. Okrążenie 30: na miejsce ósme przebija się Perez, na dziewiąte spada Russell. Okrążenie 35 z 71: Verstappen wyprzedza Leclerca i wraca na prowadzenie. Ferrari do tego czasu rozważa zmianę taktyki na trzy pit stopy, ale kierowcy mają zupełnie inne zdanie i odrzucają taką opcję.
Okrążenie 35: Gasly traci miejsce siódme na rzecz Pereza, pięć sekund kary dla Albona na miejscu dziesiątym. Okrążenie 39: pięć sekund kary dla De Vriesa za wypchnięcie z toru Magnussena. Okrążenie 41: zaczyna się kolejna seria pit stopów. Okrążenie 42: Perez wyprzedza Alonso, który spada na miejsce szóste. Kolejnym kierowcą z karą pięciu sekund jest Gasly. Okrążenie 43: pit stop Hamiltona, który spada na miejsce ósme, daleko za Norrisa. Okrążenie 45: Gasly traci miejsce szóste na rzecz Norrisa. Okrążenie 46: pit stop Sainza, który spada na miejsce piąte, niecałą sekundę za Norrisa. Okrążenie 47: Sainz wyprzedza Norrisa. Okrążenie 48: na miejsce trzecie po pit stopie spada Leclerc. Okrążenie 50: drugi i ostatni pit stop Verstappena, który na ogumieniu medium wraca na tor na pozycji lidera. Nad torem zbierają się chmury: możliwe, że w samej końcówce zacznie padać deszcz. Okrążenie 51: pit stop Pereza, który spada na miejsce piąte i ma pusty tor przed sobą. Norris cały czas trzyma się niecałą sekundę za Sainzem, który wrócił na miejsce trzecie.
Okrążenie 54: kar nie przestaje przybywać, tym razem dziesięć sekund dla Tsunody. Okrążenie 56: trzeci pit stop Strolla, który spada na miejsce dwunaste. Perez jest już niecałą sekundę za Norrisem, który jest niecałą sekundę za Sainzem. Perez najpierw wyprzedza Norrisa, a przez kolejne okrążenia walczy zacięcie z Sainzem. Okrążenie 60: Perez jest bok w bok z Sainzem, który z powodzeniem broni miejsca trzeciego. Okrążenie 61: kolejny atak na podium, tym razem udany, Perez wyprzedza Sainza i zaczyna się oddalać. Aż kilkanaście sekund przed Perezem jest Leclerc. Okrążenie 64: na miejsce dziesiąte awansuje Stroll, poza pierwszą dziesiątkę spada Albon. Kolejne kary: pięć sekund dla Sargeanta i Magnussena. Okrążenie 69 z 71: niespodziewany pit stop mającego prawie dwadzieścia pięć sekund przewagi Verstappena, który dostaje ogumienie soft w celu zgarnięcia najszybszego okrążenia wyścigu. Kierowca Red Bulla wraca na tor z przewagą ponad dwóch sekund nad najbliższym Ferrari.
Tegoroczne Grand Prix Austrii zakończyło się wygraną Maxa Verstappena w Red Bullu, który także ustanowił najszybsze okrążenie wyścigu. Kolejne pozycje na podium zajęli Leclerc w Ferrari (najlepszy wynik zespołu w tym roku) oraz Perez w Red Bullu, a później... okazało się, że na kierowców za limity toru należy nałożyć jeszcze więcej kar. Po korekcie Norris w McLarenie awansował na miejsce czwarte z piątego (najlepszy wynik zespołu w tym roku), Alonso w Aston Martinie awansował na miejsce piąte z szóstego, Sainz w Ferrari spadł z czwartego miejsca na szóste, na siódme z ósmego wskoczył Russell w Mercedesie-AMG, na ósme z siódmego w drugim Mercedesie-AMG spadł Hamilton, na dziewiąte z dziesiątego awansował Stroll w Aston Martinie, a na miejsce dziesiąte z dziewiątego spadł Gasly w Alpine. Drugie tyle przetasowań objęło drugą dziesiątkę. W klasyfikacji generalnej po dziewięciu wyścigach Verstappen powiększył przewagę nad Perezem z 69 do 81 punktów, a Red Bull nad Mercedesem-AMG ze 154 do 199 punktów. Kolejny wyścig: GP Wielkiej Brytanii już dziewiątego lipca.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 229 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 148 pkt. | |
Fernando Alonso (Aston Martin) | 131 pkt. | |
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) | 106 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 82 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 377 pkt. | |
Mercedes-AMG | 178 pkt. | |
Aston Martin | 175 pkt. | |
Ferrari | 154 pkt. | |
Alpine | 47 pkt. |