Aktualności

Mercedes-Benz CLA Definiowanie klasy

Mercedes-Benz szykuje się na otwarcie nowej ery elektrycznej i cyfrowej, razem z którą wywindowany ma być poziom doświadczeń, jakie towarzyszą napędowi elektrycznemu. Nadciągające nieubłaganie zmiany zwiastuje koncept CLA, zapowiedź nowego auta otwierającego przyszłą gamę modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Koncept CLA ma być prekursorem całkowicie nowego segmentu bazowych, w pełni elektrycznych samochodów Mercedes-Benza. Auta te mają byś budowane na zupełnie nowej platformie i wyróżniać się stylistyką, która śmiało zrywa z aktualną linią modelową marki. Mała, zaokrąglona z każdej strony limuzyna wyróżnia się dużym, podświetlonym grillem, światłami w kształcie firmowego logo, szklanym dachem z podświetlanym i animowanym wzorem gwiezdnym, 21-calowymi felgami i długim rozstawem osi. Przed kierowcą i pasażerem na całej szerokości kabiny rozwieszono cyfrowy kokpit MBUX Superscreen. Po lewej kierowcy i prawej pasażera ulokowano duże, okrągłe otwory wentylacyjne, które same w sobie są elementami sterującymi z kolejnymi wyświetlaczami.

Zdjęcie Mercedes-Benz CLA

Do konceptu trafił między innymi nowy system operacyjny MB.OS z dużymi możliwościami indywidualizacji, zestawy czujników przygotowane z myślą o jeździe autonomicznej kolejnego poziomu, nowy system wykrywania obecności dziecka, układy oddawania prądu do sieci lub urządzeń domowych (V2G oraz V2H) oraz detale wykończone takimi materiałami, jak... papier czy bambus. Mercedes-Benz zapowiada również zmiany na samej linii produkcyjnej, zaczynając od optymalizacji łańcuchów dostaw stali i aluminium pod kątem redukcji dwutlenku węgla. Nowa, elektryczna, modułowa platforma, na której będą budowane przyszłe elektryki Mercedes-Benza, ma wywodzić się z doświadczeń zdobytych dzięki prototypowi Vision EQXX, którym na jednym ładowaniu baterii udało się przejechać w lecie ubiegłego roku ponad 1200 kilometrów po publicznych drogach na trasie ze Stuttgart do Silverstone.

Zdjęcie Mercedes-Benz CLA

W idealnych warunkach CLA przyszłości ma zużywać tylko około 12 kilowatogodzin energii elektrycznej na sto kilometrów drogi. Zasięg auta na jednym ładowaniu ma dochodzić aż do 750 kilometrów, a architektura 800 V ma umożliwiać szybkie doładowanie: do 400 kilometrów w czasie 15 minut w przypadku ładowania prądem stałym ze stacji o mocy 250 kW. Do napędu zaprzęgnięto nowy silniki elektryczny własnej produkcji, który współpracuje z dwustopniową przekładnią. Mercedes-Benz chwali się mocą 238 koni mechanicznych, masą pakietu napędowego na poziomie niespełna 110 kilogramów oraz znacznie zwiększoną efektywnością energetyczną, która osiągnie maksymalne wartości podczas jazdy na długich dystansach. Koncept CLA można oglądać do dziesiątego września na targach IAA Mobility w Monachium w Niemczech.

Skomentuj na forumUdostępnij