Aktualności
03.01.2022

Mercedes-Benz Vision EQXX Zielona energia

Po prawie piętnastu miesiącach od pierwszych, enigmatycznych zapowiedzi Mercedes-Benz odsłonił dzisiaj swój najnowszy koncept o napędzie elektrycznym. Oto Vision EQXX, imponujący podgląd na technologie najbliższej przyszłości, które miałyby pozwolić na przekroczenie nowych granic pod względem wydajności i zasięgu.

Koncept, nad którym pracowano intensywnie przez ostatnie kilkanaście miesięcy narodził się w Stuttgarcie, ale w cały projekt zaangażowanych było wiele różnych placówek Daimlera w różnych lokalizacjach na całym kontynencie. Na szczególne wyróżnienie zasługuje angielski oddział Mercedes AMG High Performance Powertrains, który znany jest przede wszystkim z projektowania i produkcji silników na potrzeby mistrzostw świata Formuły 1. Głównym zadaniem HPP w przypadku Vision EQXX było przygotowanie i optymalizacja lekkiej i kompaktowej paczki baterii, silników elektrycznych oraz sterującej całością elektroniki i oprogramowania. Wszystko zostało podporządkowane jednemu celowi: rekordowym osiągom i wydajności.

Mercedes-Benz Vision EQXX

Vision EQXX charakteryzuje się opływową, wydłużoną karoserią opartą na platformie z 2,8-metrowym rozstawem osi i masą własną w okolicach 1750 kilogramów. Rozstaw kół z tyłu jest aż o 50 milimetrów mniejszy, niż rozstaw kół z przodu. Twórcy auta chwalą się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie zaledwie 0,17, który w połączeniu z ograniczoną powierzchnią czołową sprowadza się do znacznie ograniczonych oporów powietrza. Elektryczny układ napędowy pracuje pod napięciem przekraczającym 900 V i obejmuje baterie o pojemności dochodzącej do 100 kWh oraz silnik elektryczny o mocy około 150 kW - około 204 koni mechanicznych - który wprawia w ruch koła tylnej osi. Jednostka sterująca bateriami i silnikiem elektrycznym ma bazować na rozwiązaniu prosto z supercoupe Mercedes-AMG One, nad którym prace prowadzone są co najmniej od 2016 roku i które po serii trudności i opóźnień powinno trafić do produkcji seryjnej w tym roku.

Mercedes-Benz Vision EQXX

Baterie mają zajmować o 50% mniej miejsca i ważyć o 30% mniej, niż baterie o porównywalnej pojemności w seryjnym EQS. Razem z towarzyszącą im elektroniką ważą w sumie około 495 kilogramów. Apetyt na energię elektryczną: rekordowo niskie 10 kWh na każde 100 kilometrów. Zasięg, póki co jedynie według symulacji: ponad tysiąc kilometrów w rzeczywistym ruchu drogowym! Za dodatkowe 25 kilometrów zasięgu mają odpowiadać panele słoneczne na dachu. W najbardziej wydajnym trybie jazdy, regulującym między innymi innowacyjne systemy chłodzenia baterii, można zyskać kolejne 20 kilometrów. Na pokład trafił m.in. odchudzony układ hamulcowy z lekkimi tarczami z aluminium, 20-calowe felgi z aerodynamicznymi nakładkami, sprężyny zawieszenia z tworzyw sztucznych oraz adaptacyjny dyfuzor, który wydłuża się przy największych prędkościach. Karoserię i platformę dla Vision EQXX wyprodukowano z nowych typów stali, aluminium oraz materiałów wzmacnianych włóknami węglowymi i szklanymi, a część elementów opracowano w nowych procesach, które opracowano podglądając naturę.

Mercedes-Benz Vision EQXX

W środku rządzi panoramiczna, cyfrowa deska rozdzielcza o przekątnej 47,5 cala z systemem operacyjnym obejmującym oprogramowanie czuwające na jak najlepszym wykorzystaniem układu napędowego, a także obicia z materiałów nowego typu, opracowanych na bazie odpadków roślinnych - Biosteel, Mylo oraz Deserttex - lub tworzyw sztucznych z odzysku. Nie zabrakło również najnowszej ewolucji asystenta głosowego, który reaguje na zawołanie "Hey Mercedes". Koncept Vision EQXX będzie można zobaczyć na żywo w najbliższych dniach na tegorocznych targach Consumer Electronics Show w Las Vegas. I na tym nie koniec. Mercedes-Benz już teraz zapowiada, że EQXX najwcześniej wiosną wyjedzie na publiczne drogi w celach przetestowania nowych technologii z myślą o przyszłej produkcji seryjnej i potwierdzenia zasięgu przekraczającego tysiąc kilometrów.

Skomentuj na forumUdostępnij