Spark Pioneer 25 - Strategia wodorowa
Organizowane od kilku lat zawody Extreme E szykują się do zmiany szyldu i technologii. Już w przyszłym roku zostaną zastąpione pucharem Extreme H, w którym główne role odgrywać będą zupełnie nowe samochody zasilane wodorem. Organizatorzy Extreme H mają zamiar ubiegać się o status mistrzostw świata pod skrzydłami FIA.
Mistrzostwa Extreme E, przemierzające bezdroża prawie każdego kontynentu, organizowane są od 2021 roku z wykorzystaniem terenówek Odyssey 21 o napędzie elektrycznym. Do tej pory zaangażowały się w nie, w różnym stopniu, zespoły Nico Rosberga, Lewisa Hamiltona, Jensona Buttona, Carlosa Sainza czy Sebastiena Loeba, a wśród startujących marek pojawiła się między innymi Cupra, Hispano Suiza, General Motors oraz McLaren. Sezon 2024 ma być ostatnim sezonem Extreme E, które od przyszłego roku ma być zastąpione mistrzostwami Extreme H z zupełnie nowymi samochodami. Jazdy pierwszych prototypów zakończono pod koniec ubiegłego roku, a niedawno pokazano nową maszynę w całej okazałości. Nazwano ją Pioneer 25.
Tak samo, jak poprzednio, przygotowanie samochodu powierzono Spark Racing Technology, w którym powstały między innymi bolidy elektrycznej Formuły E oraz terenówka Odyssey 21. W związku z nowym przedsięwzięciem powołano do życia grupę roboczą, w której oprócz Extreme H i Międzynarodowej Federacji Samochodowej znaleźli się również przedstawiciele... mistrzostw świata Formuły 1. Model Pioneer 25 o długości około 4,8 metra został zbudowany na rurowej ramie z adaptacyjnym zawieszeniem, karoserią z materiałów kompozytowych i fotelem kierowcy umieszczonym na środku. Samochód napędzany jest silnikami elektrycznymi, które zasilane są wodorowymi ogniwami paliwowymi od Symbio. Za akumulatory odpowiada brytyjskie Fortescue Zero, powstałe po wykupieniu przez nowego właściciela Williams Advanced Engineering (WAE Technologies).
Pioneer 25 ma ważyć około 2,2 tony i zabierać na pokład dwa kilogramy wodoru w zbiorniku pod ciśnieniem 700 bar. Układ napędowy ma generować do 544 koni mechanicznych, które pozwolą na rozpędzenie się od zera do setki w 4,5 sekundy i rozwinięcie prędkości maksymalnej 200 kilometrów na godzinę. Zawody Extreme H będą organizowane na pustkowiach Azji, Afryki, Europy oraz obu Ameryk. Sezon 2025 rozpocznie się w kwietniu w Arabii Saudyjskiej i obejmie dziesięć rund w pięciu lokacjach z pierwszą wizytą w Niemczech oraz finałem w USA. Organizatorzy zakładają, że już w sezonie 2026 po spełnieniu wszystkich wymogów, będą mogli szczycić się statusem oficjalnych mistrzostw świata FIA.
Źródło/zdjęcia: extreme-e.com, sparkracingtechnology.com Spark Pioneer 25 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum