Aktualności Prezentacje DNA Artykuły Forum Gra ACLeague Esport
Aktualności

Genesis LMDh - Czternasta marka

Grono wyścigowych, długodystansowych prototypów najnowszej generacji nie przestaje się powiększać. Tylko w tym roku w mistrzostwach świata pojawiły się cztery nowe marki, a w przyszłym roku dołączy do nich kolejna. I na tym wcale nie koniec: po miesiącach spekulacji swoje zaangażowanie w długi dystans ogłosił oficjalnie Hyundai!

Mowa oczywiście o prototypach homologowanych według regulacji Le Mans Hypercar oraz Le Mans Daytona h, które tworzą w World Endurance Championship grupę Hypercar, a w północnoamerykańskiej serii SportsCar Championship składają się na grupę Grand Touring Prototype (w tym drugim przypadku rywalizują na razie same LMDh). Nowe maszyny weszły do WEC w sezonie 2021, a do SCC rok później. Od tamtej pory w obu mistrzostwach pojawiło się kilkanaście marek: Acura, Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Glickenhaus, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot, Porsche, Toyota oraz Vanwall! W przyszłym roku dołączy do nich Aston Martin. Tematem w dalszym ciągu ma być zainteresowanych kilku innych producentów, jak Ford czy McLaren. Do niedawna znajdował się wśród nich również Hyundai, który w tym tygodniu oficjalnie potwierdził swoje zaangażowanie w projekt długodystansowy.

Zdjęcie Genesis X Gran Racer Vision Gran Turismo

Hyundai Motorsport zamierza pojawić się w mistrzostwach z projektem typu LMDh, który wiąże się z mniejszymi kosztami i wyborem podwozia od jednego z czterech producentów. Koreański koncern wystawi maszynę pod swoją luksusową marką Genesis, która obecnie działa przede wszystkim na terenie USA oraz kilku krajach europejskich i przymierza się do produkcji samochodów sportowych (na zdjęciach pokazane w ostatnich latach koncepty). Szczegóły projektu pozostają na razie tajemnicą. Nieoficjalnie mówi się, że Hyundai pójdzie drogą Acury oraz Alpine i oprze swój samochód na podwoziu z francuskich zakładów Oreca. Do napędu mógłby posłużyć bliżej nieokreślony silnik własnej produkcji... lub widlasta ósemka od francuskiego Pipo Moteurs, w którym kilka lat temu przygotowano silnik dla Glickenhausa. Koreańskie LMDh z francuskimi wnętrznościami miałoby być gotowe na sezon 2026, a już w przyszłym roku fabryczny zespół Hyundai'a miałby zbierać pierwsze doświadczenia z prototypem klasy LMP2 w pucharze European Le Mans Series.

Zdjęcie Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo

Hyundai operuje działem sportów samochodowych od roku 2012, od którego dał się poznać przede wszystkim w rajdach samochodowych oraz wyścigach turystyków. W latach 2019-2020 marka zdobyła rajdowe mistrzostwa świata, a w latach 2018-2023 cztery razy triumfowała w mistrzostwach świata samochodów klasy TCR. Występy w długodystansowych mistrzostwach świata będą dla Hyundai'a nowością... o ile tylko znajdzie się dla nowych samochodów miejsce. Już teraz zainteresowanych jest więcej, niż miejsc (do sezonu 2024 nie dopuszczono Vanwalla, a na liście startowej znalazło się w sumie 19 fabrycznych i prywatnych aut w grupie Hypercar i 18 prywatnych maszyn w grupie LMGT3). W przyszłym roku grid WEC ma być powiększony z 37 do 40 miejsc, a w grupie Hypercar w życie wejdzie przepis zobowiązujący każdą markę do wystawienia co najmniej dwóch samochodów (fabrycznie lub w zespołach prywatnych).

Źródło/zdjęcia: Hyundai, fiawec.com, dailysportscar.com Genesis LMDh na forumLMH kontra LMDh - artykułSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij