
Toyota GR010 Hybrid Evo - Konieczne zmiany
Po prawie pięciu latach startów Toyota szykuje dużą modernizację swojego długodystansowego Hypercara, który w tym roku przeżywa swój najsłabszy sezon z dotychczasowych. Na rok 2026 przygotowywany jest między innymi nowy pakiet aerodynamiczny i nowa karoseria, które pozwolą na poprawę optymalnego okna pracy samochodu i jego reakcji na zmiany BoP.
Toyota GR010 Hybrid jest najstarszym Hypercarem w World Endurance Championship, długodystansowych mistrzostwach świata. Japońska hybryda, zaprojektowana według regulacji Le Mans Hypercar, wystartowała w swoim pierwszym wyścigu pierwszego maja 2021 roku. Od tamtej pory wzięła udział w trzydziestu czterech rundach mistrzostw świata, wygrała dziewiętnaście razy, w tym dwa razy w 24-godzinnym Le Mans i dwadzieścia cztery razy stawała na podium. W tym roku Toyota nie ma lekko. Regulacje Balance of Performance, będące tematem ciągłych dyskusji w kontekście ich obecnej formy i przyszłości, stawiają ją regularnie na pozycji najcięższego prototypu w topowej grupie, a większość rywali odrobiła wszystkie lekcje i wyciągnęła wnioski z poprzednich lat. Kierowcom GR010 Hybrid w sezonie 2025 ani razu nie udało się wspiąć na podium, a do końca sezonu pozostał jeszcze tylko jeden wyścig, osiem godzin w Bahrajnie na początku listopada.

W trakcie pięciu lat Toyota kilkukrotnie modernizowana GR010 Hybrid, ale jeszcze ani razu tak kompleksowo, jak na sezon 2026. Na sezon 2022 zmieniono między innymi rozmiar felg i ogumienia, poprawiono aerodynamikę i przestawiono silnik na nowe paliwo. Rok później odchudzono elementy układu napędowego, poprawiono układy chłodzenia, zoptymalizowano aerodynamikę tylnej części nadwozia i zmieniono elementy zawieszenia. Na sezon 2024 samochody zmieniły swoje kolory na czarne, a modernizacje objęły między innymi osłony termiczne, konstrukcję zawieszenia, nowe reflektory i wlew paliwa. W roku 2025 samochód przystosowano do nowych wyświetlaczy, informujących o pozycji w wyścigu i statusie pit stopu. GR010 Hybrid od samego początku napędzana jest podwójnie turbodoładowanym V6 o pojemności 3,5 litra i silnikiem elektrycznym na przedniej osi. Przepisy ograniczają maksymalną moc układu napędowego do 707 koni mechanicznych i wyznaczają masę własną samochodu na minimum 1030 kilogramów.

Każda marka w grupie Hypercar może skorzystać z kilku tak zwanych jockerów. To daleko idące modernizacje, z którymi wiąże się ponowna homologacja samochodu. Właśnie z takiej możliwości skorzysta model GR010 Hybrid na przyszły rok, nad którym prace rozpoczęto jakiś rok temu (czy zmieni swoją nazwę - na razie nie wiadomo). Toyota już teraz zapowiada kompletnie przeprojektowaną karoserię z nowym przodem i tyłem i nowym oświetleniem, które będzie nawiązywać do modeli drogowych marki. Nowy pakiet ma poprawić prędkość maksymalną auta i wzmocnić jego odporność na zmiany Balance of Performance, które w tym roku dociążały Toyotę w części wyścigów do 1069 kilogramów i znacznie ograniczały jej moc w zakresie poniżej 250 km/h. Spodziewane są również poprawki elektroniki i inne, ale na razie Toyota trzyma szczegóły dla siebie. Zmodernizowana GR010 Hybrid ma lada dzień wyjechać na testy na torze Paul Ricard, a przed końcem roku kilka razy odwiedzić tunele aerodynamiczne. Później na nową maszynę czeka kilka kolejnych lat kariery. Homologacja Hypercarów w obecnej formie ma obowiązywać do końca 2029 roku.
Źródło/zdjęcia: Toyota Gazoo Racing Toyota GR010 Hybrid Evo na forumToyota GR010 Hybrid - prezentacja modelu 2021Toyota GR010 Hybrid - prezentacja modelu 2024Subskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum