Monteverdi Hai 650 F1

W połowie lat dziewięćdziesiątych Ferrari wypuściło model F50, przy okazji którego chwaliło się bliskimi związkami z Formułą 1, szczególnie jeśli chodzi o jednostkę napędową. Punktem wyjścia było dla niej serce bolidu z sezonu 1990, w którym na torze pojawiła się oficjalnie marka Monteverdi. W jej przypadku obrano podobną drogę, z tą różnicą, że w drogowym supercoupe nie osadzono silnika bazującego na jednostce Formuły 1. W drogowym samochodzie Monteverdi umieszczono silnik bezpośrednio z Formuły 1!
Model Hai 650 F1 uzbrojono w rozchyloną pod kątem 90 stopni, 8-cylindrową, widlastą jednostkę Ford Cosworth DFR o pojemności 3,5 litrów, która rozkręcała się do 13 tysięcy obrotów na minutę. Przy 11 tysiącach silnik rozwijał maksymalną moc: początkowo 575, a później około 650 koni mechanicznych. Motor ważył tylko 155 kilogramów, dzięki czemu także masa auta była utrzymana na szokująco niskim poziomie - zaledwie 850 kilogramów. Na jedną tonę mogło przypadać nawet 765 koni mechanicznych!
Umieszczony centralnie silnik V8 współpracował z ręczną, 6-stopniową skrzynią biegów rodem z Formuły 1, która posyłała moc na tylne koła (samochód korzystał także częściowo z podwozia wyścigowego bolidu). Ekstremalne, szwajcarskie coupe miało rozpędzać się według szacunków producenta do 100 km/h w jedynie 3 sekundy i przekraczać 200 km/h po zaledwie 8 sekundach. Teoretyczna prędkość maksymalna sięgała 335 km/h. Karoserię dla Hai 650 F1 zaprojektował Klaus Frenzel, który niedługo później znalazł zatrudnienie w koncernie Daimlera, gdzie uczestniczył między innymi w kształtowaniu Smarta.
Przedsięwzięcie Petera Monteverdi'ego, który produkcję samochodów pod własnym nazwiskiem rozpoczął w 1967 roku, znalazło kilku zainteresowanych, wpłacono nawet pierwsze depozyty. Produkcja modelu nie doszła jednak do skutku (pojazd nie był nawet dopuszczony do ruchu drogowego w Europie), a cały projekt zakończył się w 1995 roku na budowie od trzech do pięciu prototypów. Dwa egzemplarze można spotkać w muzeum rodziny Monteverdi w Bazylei. Peter Monteverdi zmarł w 1998 roku w wieku 64 lat.





