Lancia Ypsilon - Idzie nowe
Po prawie dwóch latach od pierwszych zapowiedzi zupełnie nowy rozdział w swojej historii otwiera oficjalnie Lancia! Zasłużona, włoska marka po kilkunastu latach w areszcie domowym z jednym tylko modelem w ofercie zaczyna swoje odrodzenie od zupełnie nowego eklektycznego i elektrycznego malucha o nazwie Ypsilon.
Pomysły na Lancię, która od końca lat sześćdziesiątych należy do Fiata, przestały działać niedługo po połączeniu się Fiata z Chryslerem w 2014 roku. Po zakończeniu produkcji Delty trzeciej generacji w ofercie marki z oryginalnych pozycji został tylko Ypsilon trzeciej generacji, który budowany jest od 2011 roku do dzisiaj. Kolejne nowe, Lancie miały być... klonami Chryslera. W efekcie pojawiła się nowa Thema, kabriolet Flavia oraz minivan Voyager, w którym na zmianę nazwy pomysłów zabrakło. W roku 2017 po amerykańskich klonach pozostał tylko niesmak, Lancia opuściła rynki europejskie i skupiła się wyłącznie na rynku włoskim oraz bijącym rekordy popularności maluchu Ypsilon. Wiosną 2022 roku ogłoszono wielkie odrodzenie Lancii. Zapowiedziano paletę nowych modeli, powrót na rynki całego kontynentu, elektryfikację i indywidualny język stylistyczny. Dziś zadebiutował pierwszy model nowej ery: Lancia Ypsilon czwartej generacji.
Zupełnie nowy Ypsilon korzysta ze wszystkich zdobyczy koncernu Stellantis i bazuje na platformie, na której wcześniej przygotowano między innymi Peugeota 208, Opla Corsę oraz Citroena C4. Auto o długości 408 centymetrów zadebiutowało w limitowanym do 1906 egzemplarzy - w nawiązaniu do roku rozpoczęcia działalności przez Lancię - wydaniu Edizione Limitata Cassina, które przygotowano wspólnie z firmą Cassina, producentem luksusowych mebli. Na razie model dostępny będzie jedynie we Włoszech, gdzie zainicjowano zmodernizowaną sieć około 240 dealerów pod szyldem Casa Lancia. Cena katalogowa: 40 tysięcy euro (obecnie to równowartość około 175 tysięcy złotych), w tym różne usługi i dodatki. Na chętnych czeka też fabryczny program finansowania, rozpisany na trzy lata. Ypsilon Edizione Limitata Cassina jest elektrykiem, oczywiście.
Ważący niespełna 1,6 tony samochód napędza silnik elektryczny o mocy 156 KM i momencie 260 Nm oraz baterie o pojemności 51 kWh, które mają zapewnić zasięg do 403 kilometrów (tryb mieszany WLTP). Ładowanie baterii na poziomie z 20% do 80% ma zajmować około 24 minut. W przyszłości zobaczymy Ypsilon z napędem hybrydowym z silnikiem spalinowym, a od roku 2026 wszystkie nowe modele Lancii mają być elektryczne. W roku 2026 ma pojawić się flagowy crossover Gamma, a dwa lata później ma być gotowa nowa Delta. Od pierwszej połowy tego roku Lancia zacznie o sobie przypominać w Europie. W planach jest utworzenie sieci co najmniej 70 punktów sprzedaży w Belgii i Holandii, a później we Francji i Hiszpanii. Na rok 2025 zaplanowano powrót na rynek niemiecki. Kiedy odrodzona Lancia zagości w Polsce? Tego jeszcze nie wiadomo.
Źródło/zdjęcia: Lancia Lancia Ypsilon na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum