Skoda Octavia RS - Coraz więcej
Najlepiej sprzedający się model w historii Skody przeszedł w tym roku gruntowną modernizację. Mowa oczywiście o Octavii, która od pięciu lat oferowana jest już w czwartej generacji. Za jednym zamachem odnowiono również najmocniejszą wersję, wersję RS, która ostatnim razem wspięła się do 245 koni mechanicznych.
Octavia oferowana jest przez Skodę nieprzerwanie od 1996 roku. W ciągu blisko trzydziestu lat sprzedano na całym świecie ponad 7,15 miliona egzemplarzy czterech generacji. W odświeżonej wersji wprowadzono liczne zmiany natury stylistycznej, bogatsze wyposażenie, nowe opcje wykończenia, nowe reflektory LED Matrix, nowe systemy w zakresie bezpieczeństwa oraz zmodernizowaną paletę napędową z opcjami hybrydowymi, która startuje z poziomu 115 koni mechanicznych. W najbliższej przyszłości w ramach systemu multimedialnego - w ramach którego można zamówić 13-calowy ekran zamiast 10-calowego - pojawi się również asystent oparty o ChatGPT. Do wyboru są jak zwykle dwie wersje nadwoziowe: hatchback oraz kombi, którym urosło się na długość do prawie 4,7 metra.
Na szczycie oferty swoi usportowiona Octavia RS, która w pierwszej generacji powstała w 2000 roku. Pierwsza RS prawie ćwierć wieku temu dysponowała mocą 180 koni mechanicznych. W nowym modelu w porównaniu do praprzodka przybyło 85 KM, a w porównaniu do bezpośredniego poprzednika dostaniemy o 20 koni mechanicznych więcej. Maszyna taka napędzana jest 2-litrową, 4-cylindrową jednostką benzynową, z której z pomocą turbosprężarki wyciśnięto 265 koni mechanicznych oraz 370 niutonometrów. Motor pracuje w cyklu spalania Budacka, który marki w grupie Volkswagena wykorzystują od kilku lat. Napęd przenoszony jest tylko na przednie koła za pomocą automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni o siedmiu biegach (opcji manuala, który można połączyć ze słabszymi silnikami, nie ma w ogóle). Już teraz na przyszły rok zapowiadana jest również Octavia z napędem obu osi, w której wyląduje silnik o mocy 204 koni mechanicznych.
Standardem w wersji RS jest między innymi: obniżone o 15 milimetrów zawieszenie, adaptacyjne wspomaganie kierownicy, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu VAQ, sportowy wydech, felgi o średnicy co najmniej 18 cali, reflektory LED Matrix oraz sportowe fotele. Do wyboru jest kilka różnych trybów jazdy, w tym Sport, w którym silnik po uruchomieniu wchodzi na wyższe obroty, niż zwykle. Pełną specyfikacją, osiągami i ceną zmodernizowanej RS na razie Skoda się nie chwali. Model w poprzedniej generacji potrzebował tylko 6,7 sekundy na rozpędzenie się do setki, a jego prędkość maksymalna sięgała 250 km/h (w ofercie znajdowało się również alternatywne, hybrydowe RS iV z mniejszym silnikiem spalinowym i dodatkowym silnikiem elektrycznym, o którego kontynuacji na razie nic nie wiadomo).
Źródło/zdjęcia: Skoda Skoda Octavia RS na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum