
Grand Prix Arabii Saudyjskiej - Utrudnione zadania
Po trzech azjatyckich grand prix w trzy tygodnie Formuła 1 ruszyła już w kierunku zupełnie innej części kuli ziemskiej. Punktem startowym była Arabia Saudyjska, gdzie na krętych ulicach Jeddah zorganizowano wczoraj piąty z dwudziestu czterech wyścigów zaplanowanych na sezon 2025. Przez trzy ostatnie lata z rzędu wygrywali tu kierowcy Red Bulla.
Pętla Jeddah Corniche Circuit o długości 6,17 kilometra jest jednym z najbardziej wymagających obiektów w całym kalendarzu Formuły 1. Tor liczy aż dwadzieścia siedem zakrętów i wije się przez wąskie, kręte ulice z blisko ustawionymi ścianami, na których nie ma miejsca na błędy. Mistrzostwa świata ścigają się tu od 2021 roku. W tym roku w pierwszych treningach najszybszy niespodziewanie był Gasly w Alpine, za którym ustawili się Norris w McLarenie i Leclerc w Ferrari. Druga sesja treningowa należała do kierowców McLarena: pierwszy Norris, za nim Piastri, trzeci Verstappen w Red Bullu. Podobny układ sił panował w trzeciej i ostatniej sesji treningowej, w której za McLarenami uplasował się Russell w Mercedesie-AMG. Nie brakowało incydentów, bolid Red Bulla po kontakcie z barierkami unieruchomił Tsunoda. Jedną sesję musiał opuścić Bortoleto, którego Sauber wymagał czasochłonnej naprawy po wycieku paliwa.

Sobotnie jazdy w nocnych kwalifikacjach już po pierwszej sesji z najsłabszymi wynikami zakończyli obaj kierowcy Saubera, Stroll w Aston Martinie, Doohan w Alpine oraz Ocon w Haasie. Po Q2 odpadli również obaj kierowcy RB, Albon w Williamsie, Alonso w Aston Martinie oraz Bearman w Haasie. Q3 trzeba było przerwać już na samym początku. Swojego McLarena na ścianie zostawił Norris! Pole position z przewagą zaledwie 0,01 sekundy zdobył Verstappen w Red Bullu. Kolejne miejsca startowe w pierwszej dziesiątce zdobyli: Piastri w McLarenie, Russell w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Antonelli w Mercedesie-AMG, Sainz w Williamsie, Hamilton w Ferrari, Tsunoda w Red Bullu, Gasly w Alpine oraz Norris w wymagającym odbudowy McLarenie bez ani jednego okrążenia pomiarowego.

Okrążenie formujące, czerwone światła, zielone światła. Start! W pierwszej dziesiątce tylko Norris rusza na ogumieniu hard, reszta ma opony medium. Verstappen i Piastri weszli do pierwszego zakrętu bok w bok, ale ostatecznie dla tego pierwszego zabrakło miejsca i musiał ściąć kolejny zakręt. Piastri osiągnął na starcie 200 km/h w 4,68 sekundy, Verstappen w 4,92 sekundy. Z tyłu również było ciasno i już po kilku zakrętach na ścianie po kontakcie wylądowali Gasly, dla którego było to koniec wyścigu i Tsunoda, któremu udało się pojechać dalej. Miejscami wymienili się Hamilton i Sainz, na miejsce ósme awansował Norris. Na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa. Kilku kierowców z końca stawki wykorzystali to na zmianę ogumienia na hard. Tsunoda po dojechaniu do mechaników i oględzinach uszkodzonego bolidu musiał wycofać się z wyścigu. Samochód bezpieczeństwa opuścił tor pod koniec trzeciego okrążenia.

Okrążenie 4 z 50: pięć sekund kary dla Verstappena za ścięcie zakrętu i zyskanie przewagi. Hadjar po wyprzedzeniu Alonso awansuje na miejsce dziesiąte. Okrążenie 10: Verstappen nadal prowadzi, ale co chwilę Piastri łapie go w zasięg DRS i nie oddala się na więcej niż 1,5 sekundy. Norris po wyprzedzeniu Sainza jest siódmy. Okrążenie 13: Norris wyprzedza Hamiltona, Hamilton wyprzedza Norrisa. Okrążenie 14: Norris ponownie wyprzedza Hamiltona i Hamilton ponownie odzyskuje pozycję. Okrążenie 15: Norris nie popełnia kolejny raz tego samego błędu, wyprzedza Hamiltona na długiej prostej i awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 20: jako pierwszy z czołówki na wczesny pit stop zjeżdża Piastri, który miał prawie trzy sekundy straty do Verstappena. Po postoju na długie 3,4 sekundy wraca na tor na miejscu szóstym za Hamiltonem. Na pit stop zjeżdżają również Antonelli i Alonso. Na prowadzeniu zostaje Leclerc.

Okrążenie 21: pit stop Russella, który zatrzymuje się na 2,4 sekundy i wraca na to na miejscu siódmym za Sainzem. Piastri wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 22: pit stop Verstappena, postój razem z karą na długie 8,3 sekundy, powrót na tor na miejscu piątym za Hamiltonem! Okrążenie 24: Verstappen wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce czwarte, Piastri jest niecałe cztery sekundy przed nim. Okrążenie 28: Sainz wyprzedza Hulkenberga i wraca do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 30: pit stop Leclerca, który spada na miejsce piąte, na miejsce piąte po wyprzedzeniu Hadjara awansuje Antonelli, na prowadzeniu zostaje Norris, który jeszcze się nie zatrzymywał. Okrążenie 31: Sainz wyprzedza Strolla, który jeszcze się nie zatrzymywał, i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie później do pierwszej dziesiątki po wyprzedzeniu Strolla awansuje Albon.

Okrążenie 34 z 50: na pit stop zjeżdża Norris, który po 2,6-sekundowym postoju spada na miejsce piąte za Leclerca, który ma niecałe sześć sekund przewagi. Okrążenie 35: Hadjar po pit stopie spada na miejsce dziesiąte. Norris i Hadjar jako jedyni w pierwszej dziesiątce jadą na ogumieniu medium. Okrążenie 37: Leclerc ma już Russella w zasięgu DRS. Na kolejnym okrążeniu Leclerc wyprzedza Russella i awansuje na podium, do Verstappena brakuje mu ponad siedem sekund. Piastri prowadzi z przewagą blisko pięciu sekund, która nie topnieje. Okrążenie 41: Norris wyprzedza Russella i awansuje na miejsce czwarte. Ostatnie okrążenia to czas na zbliżenie się do Leclerca: cztery sekundy, trzy, niespełna dwie. Piastri w tym czasie traci za dublowanymi ponad sekundę z przewagi nad Verstappenem. Przedostatnie okrążenie: Norris traci cały czas ponad jedną sekundę do Leclerca, Verstappen jest niecałe trzy sekundy za liderem.

Piąte Grand Prix Arabii Saudyjskiej w historii zakończyło się zwycięstwem Oscara Piastri'ego w McLarenie (piąta wygrana w karierze, trzecia w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Verstappen w Red Bullu, Leclerc w Ferrari (pierwsze podium kierowcy w tym roku), Norris w McLarenie, Russell i Antonelli w Mercedesach-AMG, Hamilton w Ferrari, Sainz i Albon w Williamsach oraz Hadjar w RB. Po pięciu grand prix sezonu 2025 mamy nowego lidera klasyfikacji generalnej kierowców: Piastri zamienił jeden punkt straty do Norrisa na dziesięć punktów przewagi. W tabeli konstruktorów McLaren nieustannie ucieka rywalom, powiększa przewagę nad zespołem Mercedesa-AMG z 58 do 77 punktów i ma już ponad dwa razy więcej punktów od Red Bulla. Formuła 1 wybiera się teraz na pierwszą z trzech wycieczek do USA: już czwartego maja będziemy oglądać grand prix na ulicach Miami na Florydzie.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Oscar Piastri (McLaren) | 99 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 89 pkt. | |
Max Verstappen (Red Bull) | 87 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 73 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 47 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
McLaren | 188 pkt. | |
Mercedes-AMG | 111 pkt. | |
Red Bull | 89 pkt. | |
Ferrari | 78 pkt. | |
Williams | 25 pkt. |