Aktualności
20.02.2021

AlphaTauri AT02 Akt drugi

Scuderia AlphaTauri to kolejny z dziesięciu zespołów Formuły 1, który pokazał swój najnowszy bolid na nadchodzący sezon mistrzostw świata. Sezon, który planowany jest na rekordową liczbę aż dwudziestu trzech wyścigów grand prix i sezon, który ma być ostatnim rokiem panowania maszyn w obecnej specyfikacji technicznej.

Według oryginalnych planów zupełnie nowe bolidy Formuły 1 miały wyjechać na tory już w tym roku, ale wszystko zmieniło się razem ze światową epidemią koronawirusa. W związku z tym tegoroczne maszyny stanową rozwinięcie zeszłorocznych, a największą zmianą w przepisach jest wprowadzenie ograniczenia kosztów przygotowania maszyn i prowadzenia zespołów. Zmiany techniczne sprowadzają się przede wszystkim do kształtów podłogi, które zostały ograniczone i uproszczone w strefie przed tylną osią, kanałów chłodzących hamulce, dyfuzorów oraz zwiększenia minimalnej masy samochodów z 746 do 753 kilogramów (minimalną masę jednostek napędowych podniesiono ze 145 do 150 kilogramów).

AlphaTauri AT02

Najnowsza maszyna należącego do koncernu Red Bulla zespołu AlphaTauri, który w latach 2006-2019 funkcjonował pod nazwą Toro Rosso, nosi oznaczenie AT02. Tak samo, jak w przypadku bolidu Red Bull Racing, maszyna korzysta z jednostki napędowej Hondy (Japończycy wycofują się z Formuły 1 z końcem sezonu 2021, Red Bull przejmie ich technologie, od sezonu 2022 rozwój jednostek zostanie zamrożony nowymi przepisami, w sezonie 2025 mają wejść do użytku zupełnie nowe jednostki napędowe i nowa placówka Red Bull Powertrains planuje do tego czasu przygotować własny układ napędowy). Zgodnie z aktualnymi regulacjami wszystkich obowiązują jednostki napędowe tego samego rodzaju: hybrydowe układy z podwójnie turbodoładowanymi V6 o pojemności 1,6 litra oraz systemami odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania oraz cieplnej z układu wydechowego.

AlphaTauri AT02

Dla AlphaTauri w tym roku będą jeździć 25-letni Pierre Gasly z Francji oraz 20-letni Yuki Tsunoda z Japonii. Gasly jeździ w Formule 1 od końcówki roku 2017, kiedy to debiutował w zespole Toro Rosso. Francuski kierowca w ubiegłym roku w GP Włoch w barwach AlphaTauri sięgnął po swoje pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata, a cały sezon ukończył na miejscu dziesiątym w klasyfikacji generalnej kierowców. Tsunoda dopiero zacznie swoją przygodę w Formule 1. Japończyk w ubiegłym roku startował w Formule 2, wcześniej w Formule 3, a jeszcze wcześniej w japońskich mistrzostwach F4. W ubiegłym roku w Formule 2 zwyciężył w trzech wyścigach i uplasował się na miejscu trzecim w klasyfikacji generalnej. Tsunoda chciałby zostać pierwszym Japończykiem, któremu udało się wygrać wyścig w Formule 1 (dotychczas na podium stawało tylko trzech, za każdym razem na trzecim miejscu: Aguri Suzuki z 1990 roku, Takuma Sato w 2003 roku i Kamui Kobayashi w 2012 roku).

Skomentuj na forumUdostępnij