Aktualności
20.02.2024

McLaren MCL38 Wartości odżywcze

Miniony sezon pod względem obecności na podium był najlepszym sezonem McLarena w Formule 1 od roku 2012. Kierowcy brytyjskiego zespołu uplasowali się w pierwszej trójce w siedmiu grand prix, do których dorzucili wygraną w jednym sprincie. Czy na pokładzie nowego bolidu, modelu MCL38, uda im się wspiąć jeszcze wyżej?

McLaren należy do najstarszych i najbardziej utytułowanych zespołów w historii Formuły 1: pierwsze starty w roku 1966, pierwsze zwycięstwa już dwa lata później, pierwsze tytuły mistrzowskie konstruktorów i kierowców w 1974 roku, 183 wygrane grand prix (ostatnie w 2021 roku) i w sumie osiem tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów (ostatni w 1998 roku) oraz dwanaście wśród kierowców (ostatni w roku 2008). W tym roku na tory wyścigowe całego świata wyjedzie bolid o oznaczeniu MCL38, który już jutro razem ze wszystkimi rywalami rozpocznie przedsezonowe testy w Bahrajnie. Na sezon 2024 ma złożyć się rekordowa liczba dwudziestu czterech wyścigów grand prix - pierwsze już w niedzielę drugiego marca - oraz siedmiu sprintów.

Zdjęcie McLaren MCL38

MCL38 jest ewolucją poprzednika, który z racji świętowania 60-lecia działalności McLarena nazwano MCL60 (tylko początkowo występował jako MCL37). W tym roku większych zmian w regulaminie technicznym nie było, a najważniejsze sprowadzają się do elementów odpowiadających za bezpieczeństwo. Do końca sezonu 2025 obowiązuje obecna formuła: minimum 798 kilogramów masy własnej, nie wliczając paliwa oraz hybrydowy układ napędowy z podwójnie turbodoładowanym silnikiem spalinowym V6 o pojemności 1,6 litra, systemem odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania (MGU-K), systemem odzyskiwania energii cieplnej z wydechu (MGU-H), litowo-jonowymi bateriami oraz 8-stopniową skrzynią biegów. McLaren od 2021 roku korzysta z układów napędowych firmowanych przez Mercedesa-AMG, do którego wrócił po sześciu latach rozstania na rzecz Hondy i Renaulta.

Zdjęcie McLaren MCL38

W zespole McLerana drugi rok z rzędu jeździć będą 24-letni Lando Norris z Wielkiej Brytanii oraz 22-letni Oscar Piastri z Australii. Norris zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2019 w McLarenie, z którym już teraz związał się nowym kontraktem na sezony po roku 2025. W swojej karierze wystartował w 104 wyścigach grand prix, w których 13 razy stawał na podium (siedem razy w ubiegłym roku). Sezon 2023 ukończył na miejscu szóstym w klasyfikacji generalnej kierowców. Piastri zadebiutował w Formule 1 w ubiegłym roku. Swój pierwszy sezon zakończył po 22 startach, w trakcie których dwa razy stanął na podium, w październiku wygrał w sobotnim sprincie w Katarze. Miniony sezon zakończył się dla zespołu McLarena na miejscu czwartym w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Skomentuj na forumUdostępnij