Aktualności
07.11.2022

Caterham Seven 340 Europejska ekspansja

W katalogu brytyjskiego Caterhama, który od blisko pięćdziesięciu lat trudni się produkcją słynnego roadstera Seven, pojawiła się kolejna ewolucja sportowego klasyka. Nowa propozycja otrzymała oznaczenie 340, została przygotowana w dwóch wersjach i ruszyła dzielnie na podbój kilku rynków europejskich oraz Japonii.

Nowy duet modeli Seven 340 to para, która uzupełnia ofertę Caterhama i usadawia się gdzieś obok pokazanych rok temu modeli Seven 170. Te ostatnie zasila trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy od Suzuki. Nowa seria 340 została wyposażona w wolnossącą, czterocylindrową jednostkę Duratec od Forda o pojemności dwóch litrów, która przeszła u Caterhama odpowiednie modyfikacje. To odpowiedź na koniec produkcji 1,6-litrowych silników z rodziny Sigma, które napędzały poprzedników 340, serię Seven 275. Nowe modele w porównaniu do 275 charakteryzują się między innymi mocą podniesioną aż o jedną czwartą przy niewielkim wzroście emisji zanieczyszczeń.

Zdjęcie Caterham Seven 340

Nowe silniki dostarczają maksymalnie 173 koni mechanicznych przy 7,25 tysiącach obrotów na minutę oraz 174 niutonometry przy 6,5 tysiącach obrotów na minutę. Napęd na tylne koła przenosi ręczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach. Stosunek mocy do masy: w najlżejszych konfiguracjach około 340 koni mechanicznych na tonę (samochód waży tylko około 500 kilogramów). Prędkość maksymalna dochodzi do prawie 210 kilometrów na godzinę. Podobnie, jak przypadku innych modeli, klienci będą mieli do wyboru wersję 340S, przeznaczoną przede wszystkim do codziennej jazdy, oraz 340R, która będzie zachęcać do wizyt na torach wyścigowych.

Zdjęcie Caterham Seven 340

W przypadku 340S otrzymamy m.in. 14-calowe felgi, pełną szybę czołową i boczne oraz skórzaną tapicerkę. Do 340R trafi m.in. sportowe zawieszenie, 15-calowe felgi, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, owiewka z materiałów kompozytowych zamiast przedniej szyby, 4-punktowe pasy bezpieczeństwa i deska rozdzielcza z włókien węglowych. Model Seven 340S został wyceniony na 45,7 tysiące euro, a Seven 340R na 47,2 tysiące euro (obecnie to równowartość odpowiednio około 215 i 222 tysięcy złotych). Samochody w Europie dostępne są wyłącznie jako kompletne, złożone fabrycznie maszyny. Zestawów do samodzielnego składania Caterham sprzedawać nie może.

Skomentuj na forumUdostępnij