Aktualności
21.02.2024

Williams FW46 Zwycięskie dziedzictwo

Po raz pierwszy na tor wyścigowy wyjechały dzisiaj wspólnie nowe bolidy Formuły 1, które ewoluowały względem tego, co pokazywano w ciągu ostatnich trzech tygodni na oficjalnych prezentacjach. Dwadzieścia maszyn dziesięciu zespołów spotkało się podczas pierwszego dnia przedsezonowych testów w Bahrajnie.

Jednym z najstarszych i najbardziej utytułowanych zespołów w stawce jest Williams, który pojawił się w mistrzostwach świata Formuły 1 w 1977 roku z bolidem na podwoziu March i już sezon później pokazał się z maszyną pod własnym szyldem. Długa historia brytyjskiej formacji, która do 2020 roku pozostawała w rękach rodziny Williams, zamyka się w dziewięciu tytułach mistrzowskich wśród konstruktorów (ostatni w 1997 roku), siedmiu tytułach mistrzowskich wśród kierowców (ostatni w 1997 roku), przeszło 800 startach oraz 114 wygranych wyścigach grand prix (ostatnia wygrana w 2012 roku). W tym roku Williams wystawi do rywalizacji maszynę o oznaczeniu FW46, która tradycyjnie nawiązuje do inicjałów założyciela zespołu, zmarłego w listopadzie 2021 roku Franka Williamsa.

Zdjęcie Williams FW46

W tym roku rewolucji nie ma: wszyscy szykują się już od dawna na zupełnie nowe układy napędowe, które mają wejść z początkiem sezonu 2026, a modernizacje obecnych rozwiązań dozwolone są w zasadzie tylko w zakresie poprawiającym niezawodność. Pod tym względem Williams nieprzerwanie od 2014 roku związany jest z Mercedesem-AMG. Wszystkie bolidy napędzane są 1,6-litrowymi silnikami spalinowymi V6 z turbodoładowaniem w towarzystwie 8-stopniowych skrzyń biegów, litowo-jonowych baterii oraz systemów odzyskiwania energii z układu hamulcowego i układu wydechowego. Nie zmienia się również koncepcja aerodynamiczna samych bolidów, które od początku 2021 korzystają ponownie z efektu przyziemnego, który robił furorę w pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku lat osiemdziesiątych. Minimalna masa dla każdego samochodu to 798 kilogramów, nie wliczając paliwa.

Zdjęcie Williams FW46

Dla Williamsa w tym roku będą jeździć ci sami kierowcy, co w minionym sezonie: 27-letni Alex Albon z Tajlandii oraz 23-letni Logan Sargeant ze Stanów Zjednoczonych. Albon zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2019 w ekipie Toro Rosso, a później jeździł w Red Bullu, razem z którym zdobył dwa miejsca na podium. W sezonie 2022 wrócił do Formuły 1 po roku przerwy w barwach Williamsa. Albon ma na swoim koncie 81 startów, a wśród nich dwa miejsca trzecie. Sezon 2023 zakończył na miejscu trzynastym w klasyfikacji generalnej kierowców. Dla Sargeanta sezon 2023 był pierwszym sezonem w Formule 1. Amerykański kierowca punktował tylko w jednym wyścigu i sezon zakończył na miejscu dwudziestym pierwszym. Williams ukończył poprzedni sezon na miejscu siódmym w klasyfikacji generalnej konstruktorów, co było jego najlepszym wynikiem od roku 2017, w którym zajął miejsce piąte.

Skomentuj na forumUdostępnij