Cadillac F1 - Jedenasty zespół
Po kilku latach zamieszania i różnego rodzaju kontrowersji mamy oficjalną decyzję: zgłoszenie General Motors do Formuły 1 z zupełnie nowym, jedenastym zespołem dostało zielone światło i cały proces rusza dalej! Plany zakładają, że fabryczny zespół amerykańskiego producenta będzie gotowy do startu już w sezonie 2026, w którym w życie wejdą nowe regulacje techniczne.
W organizowanych od 1950 roku mistrzostwach świata Formuły 1 startuje aktualnie dziesięć zespołów: Alpine, Aston Martin, Ferrari, Haas, McLaren, Mercedes-AMG, Racing Bulls, Red Bull, Sauber, który wkrótce przekształci się w fabryczną formację Audi, oraz Williams. I tylko czterech producentów jednostek napędowych: Ferrari, Honda w spółce z Red Bull Powertrains, Mercedes-AMG oraz Renault, który wycofa się po sezonie 2025. Na początku ubiegłego roku chęć dołączenia do stawki już na sezon 2025 ogłosiło General Motors w partnerstwie z Andretti Global. Proces ten zakończył się odmową, a przed amerykańskim duetem pozostawiono opcję dołączenia do mistrzostw świata dopiero na sezon 2028, gdy będzie miał dysponować również własnym układem napędowym. Teraz sytuacja uległa kolejnej zmianie i wygląda na to, że grid Formuły 1 powiększy się do jedenastu zespołów już za kilkanaście miesięcy.
Tym razem General Motors dostało zielone światło od wszystkich zainteresowanych i cała maszyna może ruszać dalej z myślą o debiucie w sezonie 2026. Tym razem GM występuje w parze w grupą TWG Global, do której należy Andretti Global, Wayne Taylor Racing i Spire Motorsports. Prace nad budową zespołu i samochodu Formuły 1 trwają nieprzerwanie od początku ubiegłego roku, a na początku tego roku pochwalono się pracami nad bolidem w tunelu aerodynamicznym. GM zamierza dołączyć do mistrzostw świata z formacją pod szyldem Cadillac Formula 1 Team. Zespół działa już w kilku lokacjach: Fishers, Charlotte i Warren w USA oraz w Silverstone w Wielkiej Brytanii. Dyrektorem zarządu zespołu Cadillaca zostanie sam Mario Andretti, mistrz świata Formuły 1 z sezonu 1978, który w tym roku obchodził swoje osiemdziesiąte czwarte urodziny.
Nie wiadomo jeszcze, z jakich silników będzie korzystać General Motors (jednostki własnej produkcji mają mieć gotowe przed końcem dekady). Do wyboru będzie właściwie tylko Ferrari, Mercedes-AMG oraz Red Bull Powertrains (swoje rozwiązania na debiut szykuje też Audi). Od sezonu 2026 w Formule 1 obowiązywać będą mniejsze i lżejsze bolidy oraz zupełnie nowe układy napędowe. Bazą w dalszym ciągu będą turbodoładowane silniki V6 o pojemności 1,6 litra i mocy około 400 kW (544 koni mechanicznych), do których dołączą uproszczone, ale znacznie wzmocnione systemy hybrydowe o mocy podniesionej ze 120 do 350 kW (476 koni mechanicznych). Cadillac Formula 1 Team ma być pierwszym, zupełnie nowym zespołem w Formule 1 od 2016 roku, w którym pojawił się amerykański Haas. Sezon 2026 ma być pierwszym sezonem od 2016 roku, w którym rywalizować będzie jedenaście, a nie dziesięć zespołów.
Źródło/zdjęcia: General Motors, formula1.com Cadillac F1 na forumFormuła 1 sezon 2026 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum