Genesis GMR-001 - Duch hiperprędkości
Przygotowania marki Genesis do dołączenia do długodystansowych mistrzostw świata, i nie tylko, zaczęły przybierać konkretne kształty. W tym tygodniu w Dubaju zaprezentowano koncepcyjny model GMR-001, potwierdzono nazwiska pierwszych fabrycznych kierowców i zarysowano plany startów na całym globie w trzech różnych seriach wyścigowych.
Genesis, luksusowa marka należąca do koncernu Hyundai Motor Company, zapowiedziała dołączenie do stawki długodystansowych mistrzostw świata, World Endurance Championship, z prototypem grupy Hypercar w połowie września tego roku. Po Toyocie, Glickenhausie, Peugeocie, Porsche, Ferrari, Cadillacu, Vanwallu, Alpine, BMW, Lamborghini, Issocie Fraschini i Aston Martinie będzie to już trzynasta marka w topowej grupie WEC od jej początku w 2021 roku! W grupie Hypercar obowiązują dwie regulacje, według których można zbudować własną maszynę: Le Mans Hypercar oraz Le Mans Daytona h. Genesis stawia na LMDh, co wiąże się między innymi z wyborem gotowej platformy i zastosowaniem standardowych elementów w hybrydowym układzie napędowym tylnej osi (w LMH każdy producent przygotowuje własne rozwiązania, a przepisy pozwalają na stosowanie hybrydowego napędu obu osi i oparcie prototypu na modelach i silnikach produkowanych seryjnie).
Genesis w ramach projektu typu LMDh połączy siły z francuskimi zakładami Oreca, znanymi między innymi z produkcji wyścigowych prototypów typu LMP2 (do tej pory swoje LMDh na podwoziach Oreca zbudowało Alpine oraz Acura, która nie jest obecna w WEC). Już teraz wyścigową maszynę zapowiada koncept GMR-001 Hypercar, który został pokazany na pierwszych wizualizacjach oraz jako model w zmniejszonej skali. Auto nosi elementy charakterystyczne dla marki Genesis, jak podwójne, równoległe wstęgi świetlne z tyłu i z przodu. Ile z pokazanych rozwiązań, zaprojektowanych w placówce Genesis Design Europe, trafi do rzeczywistego ścigacza - przekonamy się prawdopodobnie dopiero pod koniec przyszłego roku. Jaki silnik trafi do GMR-001? Będzie to podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności 3,2 litra bazujące na... 1,6-litrowym, 4-cylindrowym silniku z rajdowych mistrzostw świata. Nowa jednostka ma być uruchomiona pierwszy raz w styczniu przyszłego roku. Zgodnie z przepisami prototyp będzie musiał ważyć co najmniej 1030 kilogramów, a jego moc będzie ograniczona w zakresie 653-707 koni mechanicznych.
Twarzą ambitnego projektu Genesis jest sam Jacky Ickx, 79-letni kierowca wyścigowy z Belgii, na którego koncie jest m.in. osiem wygranych wyścigów grand prix Formuły 1 i sześć wygranych w 24-godzinnym Le Mans. Już teraz wiadomo, że dla koreańskiej marki jeździć będą Andre Lotterer, który w tym roku zakończył przygodę z Hypercarami u Porsche, oraz Luis "Pipo" Derani, który ma za sobą starty w Hypercarach u Glickenhausa i Cadillaca. Genesis razem z fabrycznym zespołem Genesis Magma Racing zamierza zadebiutować w World Endurance Championship w sezonie 2026, a w roku 2017 pojawić się w północnoamerykańskim Sportscar Championship, w którym LMDh i LMH tworzą grupę Grand Touring Prototype. Już w przyszłym roku przygotowania rozpoczną się od startów razem z IDEC Sport w grupie LMP2 w pucharze European Le Mans Series, w którym Orecę 07 poprowadzą Logan Sargeant (który opuścił w tym roku Formułę 1), Jamie Chadwick, która ma w dorobku dwa mistrzostwa W Series, oraz 19-letni Mathys Jaubert, który w ostatnim czasie startował przede wszystkim w pucharach Porsche. GMR-001 latem 2025 miałby wyjechać na pierwsze testy.
Źródło/zdjęcia: Genesis Motor, motorsport.com Genesis GMR-001 na forumGenesis GMR-001 Hypercar - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum