Aktualności

Sauber C45 - Ostatnie akordy

W przyszłym roku do Formuły 1 jako konstruktor i producent układów napędowych oficjalnie wejdzie Audi, które kilka lat temu rozpoczęło kosztowny proces przejęcia Saubera. Zanim do tego dojdzie, szwajcarski zespół będzie cieszył się ostatnim sezonem względnej niezależności, na który zaprojektowano bolid o oznaczeniu C45.

Firma założona przez Petera Saubera funkcjonuje już od pięćdziesięciu pięciu lat, od samego początku jako zespół zaangażowany w samochody sportowe i wyścigowe. W Formule 1 marka z Hinwil pojawiła się w 1993 roku i od tamtego czasu związana była między innymi z Mercedes-Benzem, Fordem, BMW, Ferrari oraz Alfą Romeo. Na początku 2023 swoje pierwsze udziały w Sauberze wykupiło Audi, które przejmie Saubera w całości i w sezonie 2026 dołączy do mistrzostw świata ze swoim fabrycznym zespołem i układem napędowym własnej konstrukcji (w przyszłym roku w życie wchodzą kompletnie zmienione przepisy: zupełnie nowe, mniejsze i lżejsze samochody oraz zupełnie nowe, hybrydowe układy napędowe ze znacznie większą mocą niż obecnie generowaną przez część elektryczną: wzrost z dzisiejszych 120 kW do 350 kW - ponad 475 koni mechanicznych i razem z silnikiem spalinowym ponad 1000 koni mechanicznych).

Zdjęcie Sauber C45

Bolid C45 na sezon 2025 jest ewolucją swojego poprzednika, która trzyma się jaskrawej, zielonej kolorystyki związanej z obecnymi sponsorami zespołu. Największe zmiany to zoptymalizowana aerodynamika, poprawione systemy chłodzenia i przeprojektowane zawieszenie na obu osiach. Zmiany w przepisach podniosły w tym roku minimalną masę bolidów razem z kierowcą z 798 do 800 kilogramów, zaostrzyły wymiary układu DRS i wprowadziły dodatkowe systemy chłodzenia kierowców, które mają iść w ruch podczas najgorętszych grand prix. Sauber nieprzerwanie od 2010 roku korzysta z układów napędowych Ferrari. Obecnie obowiązują podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności 1,6 litra - taki sam schemat będzie obowiązywał od 2026 roku - które uzbrojone są w systemy odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania, energii cieplnej z układu wydechowego oraz litowo-jonowe baterie. Napęd przenoszony jest wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem 8-stopniowej, sekwencyjnej skrzyni biegów.

Zdjęcie Sauber C45

W barwach zespołu Saubera - oficjalnie Stake F1 Team Kick Sauber - jeździć będzie zupełnie nowy duet. To 37-letni Nico Hulkenberg z Niemiec oraz 20-letni Gabriel Bortoleto z Brazylii. Hulkenberg pojawił się w Formule 1 w sezonie 2010 u Williamsa, a ostatnie dwa lata spędził u Haasa. Ubiegłoroczny sezon ukończył na miejscu jedenastym w generalce kierowców. Bortoleto to jeden z kilku tegorocznych debiutantów. Ubiegły rok spędził w Formule 2, a rok wcześniej startował w Formule 3 - w obu przypadkach sięgnął po tytuły mistrzowskie! Miniony rok zakończył się dla Saubera na dziesiątym i ostatnim miejscu w klasyfikacji generalnej konstruktorów, jego kierowcy punktowali tylko w jednym z dwudziestu czterech grand prix. Tyle samo wyścigów ma objąć nadchodzący sezon, w którym odbyć ma się również sześć sprintów. Od tego roku nie będą już przyznawane dodatkowe punkty za najszybsze okrążenia wyścigów.

Źródło/zdjęcia: Sauber, sauber-group.com, formula1.com Sauber C45 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij