Aktualności

Chevrolet Corvette - Atak na Nordschleife

Chevrolet przeprowadził zmasowany atak na Nürburgring Nordschleife. Na niemieckim torze pojawiły się trzy różne samochody, chcące zmierzyć się między sobą oraz z maszynami innych producentów, które wjechały na Nordschleife w ostatnich miesiącach i latach. Były to Corvette Z06, ZR1 oraz najnowsze ZR1X, które rozwija ponad 1265 hybrydowych koni mechanicznych.

Chevrolet został pierwszym w historii producentem, który sprowadził na Nordschleife swoje trzy różne modele na raz i oddał je w ręce osób niebędących profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi. Modele Corvette Z06, ZR1 i ZR1X poprowadzili dwaj inżynierowie i manager pracujący na co dzień nad dynamicznymi aspektami samochodów. Każdy z nich miał za sobą duże doświadczenie z prawie 21-kilometrowym Nordschleife: między całą trójką znalazło się ponad trzydzieści wizyt na torze i w sumie ponad 1,8 tysiąca okrążeń. Wszystkie auta poruszały się na węglowych felgach z letnim ogumieniem Michelin Pilot Sport Cup 2 R. Z06 wyposażono w pakiet Z07, pozostałe dwa Crovette uzbrojono w fabryczny pakiet ZTK. Opcje te obejmują między innymi zmiany w obrębie zawieszenia, układu hamulcowego oraz zestaw aerodynamiczny zwiększający docisk.

Zdjęcie Chevrolet Corvette Nordschleife

Corvette Z06, które pojawiło się jesienią 2021 roku, zasilane jest umieszczonym centralnie wolnossącym V8 o pojemności 5,5 litra z płaskim wałem korbowym i tytanowymi korbowodami, z którego wyciśnięto 680 KM oraz 623 Nm. Corvette ZR1 pojawiło się latem ubiegłego roku jako najmocniejsze, drogowe Corvette w historii. To 5,5-litrowego V8 dołożono tu dwie turbosprężarki, dzięki którym moc podskoczyła aż do 1079 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy przekroczył 1120 niutonometrów. Coupe ZR1 rozpędziło się na torze testowym w Papenburgu do prawie 376 kilometrów na godzinę. Corvette ZR1X zadebiutowało w połowie czerwca tego roku jako napędzana na obie osie hybryda. Oprócz widlastej ósemki znanej ze zwykłego ZR1 zastaniemy tu silnik elektryczny na przedniej osi, z którego płynie dodatkowe 189 KM oraz 197 Nm. Maksymalna moc systemowa: 1267 koni mechanicznych!

Zdjęcie Chevrolet Corvette Nordschleife

Trzy Corvette wyjechały na Nordschleife wyposażone dodatkowo w częściową klatkę bezpieczeństwa, pełen fotel kubełkowy kierowcy, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz gaśnicę. Wszystkie auta kwalifikowały się do kategorii prototypów i aut przedprodukcyjnych: ZR1 oraz ZR1X nie są sprzedawane w Europie, a Z06 wystąpiło w specyfikacji amerykańskiej. Auta zostały przygotowane w placówce testowej Milford Proving Ground w stanie Michigan w USA, którą General Motors uruchomiło ponad sto lat temu. Z06 pokonało tor w czasie siedmiu minut i 11,826 sekundy. To wynik... gorszy od zeszłorocznego przejazdu niemieckiego magazynu "Sport Auto", w którym uzyskano czas siedmiu minut i 10,51 sekundy. Występ ZR1 zakończył się wynikiem sześciu minut i 50,763 sekundy, co postawiło Corvette na pierwszym miejscu wśród samochodów produkcji amerykańskiej (wiosenny wynik 826-konnego Forda Mustanga GTD poprawiono o ponad 1,3 sekundy). Na koniec przyszło Corvette ZR1X i wspięło się jeszcze wyżej: sześć minut i 49,275 sekundy.

Zdjęcie Chevrolet Corvette Nordschleife

Corvette znalazło się w pierwszej dziesiątce najszybszych, drogowych samochodów, jakie kiedykolwiek zostały zmierzone na Nürburgring Nordschleife. W oficjalnej klasyfikacji kategorii prototypów i aut przedprodukcyjnych wszystkie trzy samochody zajęły miejsca od szóstego do ósmego (za elektrykami Xiaomi, Lotusa i Volkswagena oraz wyścigowym Porsche 919 Hybrid Evo). Wśród sportowych aut drogowych Corvette wylądowało za europejską czołówką: 730-konny Mercedes-AMG GT Black Series pokonał tor w czasie sześciu minut i 48,047 sekundy, a 700-konne Porsche 911 GT2 RS z pakietem od Manthey zaliczyło przejazd w rekordowym czasie sześciu minut i 43,3 sekundy. W tabeli aut dopuszczonych do ruchu drogowego króluje hybrydowe, super sportowe coupe One od Mercedesa-AMG o mocy ponad 1060 koni mechanicznych z silnikiem bazującym na rozwiązaniach prosto z Formuły 1: sześć minut i 29,09 sekundy.

Źródło/zdjęcia: Chevrolet, nuerburgring.de Chevrolet Corvette Z06 na forumChevrolet Corvette ZR1 na forumChevrolet Corvette ZR1X na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij