Chevrolet Corvette ZR1 - Nie do pomyślenia
Corvette ósmej generacji po pięciu latach od debiutu doczekało się topowej wersji o oznaczeniu ZR1. Sportowe coupe miało wysoko zawieszoną poprzeczkę: blisko siedem lat temu w poprzedniku umieszczono doładowane V8 o pojemności 6,2 litra i rekordowej mocy aż 765 koni mechanicznych. Czy udało się sprostać oczekiwaniom?
Czy udało się? To mało powiedziane. Nowe ZR1 jest pierwszym, seryjnie produkowanym, drogowym modelem Chevroleta, którego moc przekracza tysiąc koni mechanicznych! To pierwsze, fabryczne Corvette z turbodoładowaniem zamiast klasycznych sprężarek, rozkręcanych bezpośrednio od wału korbowego. Maszynę napędza nowa jednostka napędowa o oznaczeniu LT7, która wywodzi się z silnika LT6 z Corvette Z06. Motor w układzie V8 o pojemności 5,5 litra z płaskim wałem korbowym otrzymał dwie turbosprężarki, które rozkręcane są poprzez układ wydechowy. LT7 przy siedmiu tysiącach obrotów na minutę ma generować aż 1064 hp - to 1079 koni mechanicznych (Chevrolet, najwyraźniej omyłkowo, podaje również 873 kW, co odpowiada... 1187 KM)! Maksymalny moment obrotowy: 1123 niutonometry przy sześciu tysiącach obrotów na minutę! Czegoś takiego jeszcze nie było!
Napęd będzie przenoszony wyłącznie na tylne koła poprzez 8-stopniowy, dwusprzęgłowy automat. Standardem będzie adaptacyjne zawieszenie Magnetic Selective Ride Control, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe oraz ogumienie Michelin Pilot Sport 4S, które opcjonalnie może być zakładane na felgi z włókien węglowych. Do wyboru będzie kilka trybów jazdy, w tym tryby ograniczające kontrolę trakcji, które będą przeznaczone przede wszystkim na tory wyścigowe. ZR1 zadebiutowało od razu jako coupe i kabriolet. Coupe waży na sucho 1665 kilogramów, kabriolet jest o 40 kilogramów cięższy (węglowe felgi pozwolą na zrzucenie prawie 20 kilogramów). Pierwsze, zmierzone podczas testów osiągi: ćwierć mili w niecałe dziesięć sekund, prędkość maksymalna grubo ponad 350 kilometrów na godzinę, przeszło 320 km/h podczas okrążenia Nürburgringu, 80-200-80 mph w 24,5 sekundy i... kilka spalonych hamowni Chevroleta podczas testowania przeszło tysiąckonnego silnika.
Znakiem rozpoznawczym ZR1 będzie dzielona na dwa szyba z tyłu, nawiązująca do Corvette drugiej generacji oraz dach z włókien węglowych. Wśród opcji znajdzie się pakiet ZTK, obejmujący między innymi węglowy splitter, węglowe skrzydło, wentylowaną przednią maskę, sztywniejsze zawieszenie i ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2 R. W takim wydaniu ZR1 przy prędkości maksymalnej generować będzie przeszło 545 kilogramów docisku aerodynamicznego. Najmocniejsze Corvette w historii wejdzie oficjalnie do produkcji w przyszłym roku. ZR1 będzie budowane w Bowling Green Assembly Plant w stanie Kentucky obok bazowego Corvette Stingray, Corvette Z06 oraz hybrydowego Corvette E-Ray z napędem obu osi. Cena nowego modelu oraz ewentualne limity dostępności na konkretnych rynkach nie są jeszcze znane.
Aktualizacja 15.10.2024 / Chevrolet zabrał zupełnie nowe Corvette ZR1 na tor testowy w Papenburgu w Niemczech między innymi w celu zweryfikowania prędkości maksymalnej. Specjalnie z myślą o niej przygotowany jest tryb jazdy Top Speed Mode, który dostraja układ napędowy, zawieszenie i aerodynamikę. W trakcie różnych przejazdów na owalu udało się kilkukrotnie przekroczyć 370 km/h, a w najszybszej próbie maszyna osiągnęła prędkość dokładnie 233,5 mil na godzinę - 375,8 kilometrów na godzinę!
Źródło/zdjęcia: Chevrolet Chevrolet Corvette ZR1 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum