Jaguar F-Type - Koci drapieżca
Dokładnie rok temu mogliśmy podziwiać koncept C-X16, zwiastujący pojawienie się najmniejszego Jaguara, a już teraz możemy napawać się obecnością bazującego na nim, seryjnego roadstera F-Type. To pierwszy, 2-osobowy, drogowy model marki od czasów legendarnego E-Type'a, który narodził się pół wieku temu.
Zupełnie nowy F-Type pozuje od razu na gwiazdę, debiutując w Paryżu w Muzeum Rodina przy boku amerykańskiej piosenkarki, Lany Del Ray. Brytyjczycy określają swoje dzieło mianem samochodu 1+1, auta przede wszystkim dla kierowcy, którego w asymetrycznym wnętrzu od pasażera oddziela wielki uchwyt, odcinający jednocześnie dostęp do konsoli środkowej. Dodatkowo kierowca siedzi o 20 mm bliżej podłoża, niż w uznanym XKR-S.
Samochód bazuje na czwartej generacji lekkiego, aluminiowego podwozia Jaguara, które pozwala na osadzenie silnika z przodu i przekazanie napędu na tył. Auto będzie dostępne w trzech wersjach silnikowych: dwóch z nową jednostką V6, którym towarzyszyć będzie znane już V8. W każdym przypadku do współpracy z silnikiem będzie zaprzęgnięta 8-stopniowa przekładnia Quickshift z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów zwykłym drążkiem lub łopatkami przy kierownicy i różnymi przełożeniami przekładni głównej.
Bazowy F-Type będzie napędzany 3-litrowym, doładowanym V6 o mocy 340 koni mechanicznych i momencie obrotowym 450 Nm. Roadster mierzący 4,47 metrów długości i ważący 1597 kilogramów będzie rozpędzał się do 100 km/h w 5,3 sekundy i rozwijał elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 260 km/h. Średnie zużycie paliwa dzięki obowiązkowemu w każdym przypadku systemowi start/stop ma sięgać dziewięciu litrów na sto kilometrów.
W środku oferty znajdzie się F-Type S, zasilany również widlastą szóstką o pojemności 3 litrów ze sprężarką, której parametry zwiększono do 380 KM i 460 Nm. W takiej konfiguracji angielski kocur będzie ważył 1614 kilogramów, rozpędzał się do 100 km/h w 4,9 sekundy i rozwijał elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 275 km/h. Średnie zużycie paliwa w stosunku do wersji 340-konnej wzrośnie tylko o 0,1 litra.
Ofertę zamknie F-Type V8 S, u którego pod maską znajdziemy doładowane V8 o pojemności pięciu litrów. Na pokładzie najmniejszego Jaguara silnik ten będzie wydzielał 495 KM oraz 625 Nm. Ważący 1665 kilogramów samochód będzie rozpędzał się wówczas do 100 km/h w jedynie 4,3 sekundy i rozwijał elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną okrągłych 300 km/h. Mniej pocieszająco będzie tylo na stacji benzynowej. Średnie zużycie paliwa ma wynieś 11,1 litrów na 100 kilometrów.
Na pokładzie F-Type'a odnajdziemy także: aktywny wydech, uwalniający głębsze brzmienie powyżej 3000 obrotów na minutę, opcję szybkiego startu Dynamic Launch, unoszony tylny spoiler, redukujący siły unoszące o nawet 120 kilogramów, tylne lampy w całości w technologii LED oraz adaptacyjne, niezależne zawieszenie, potrafiące dostrajać pracę amortyzatorów 500 razy w ciągu sekundy. W salonach sprzedaży F-Type pojawi się w przyszłym roku, a obecnie można go oglądać na wystawie w Paryżu. Najtańszy wariant będzie kosztował 58,5 tysięcy funtów. Obecnie to nieco ponad 300 tysięcy złotych.
Źródło/zdjęcia: Jaguar Jaguar F-Type na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum