Aktualności
11.12.2013

Porsche LMP1 Wyciąganie wniosków

Porsche zakończyło tegoroczną fazę przygotowań wyścigowego prototypu klasy LMP1, który dołączy w przyszłym roku do maszyn Audi i Toyoty. Z autem, pozostającym w dezorientującym kamuflażu, spotkał się pierwszy raz Mark Webber. W tym tygodniu zdradzono również pierwsze szczegóły techniczne pojazdu.

W minionych miesiącach samochód testowano nie tylko w Niemczech (Eurospeedway Lausitz), ale także na torach w Monzie we Włoszech (Autodromo Nazionale di Monza), Le Castellet we Francji (Circuit Paul Ricard), Magny-Cours we Francji (Circuit de Nevers Magny-Cours) i w Portimao w Portugalii (Autodromo Internacional do Algarve). W ostatnich, tegorocznych testach w Portugalii skupiono się na zawieszeniu oraz ogumieniu, nad którym Porsche pracuje wspólnie z firmą Michelin.

Porsche LMP1

Na pętli Algarve kilka dni temu samochód po raz pierwszy poprowadził Mark Webber, który 24 listopada wyścigiem o Grand Prix Brazylii zakończył swoją 12-letnią karierę w Formule 1 (9 wygranych wyścigów, trzy razy na pozycji drugiego wicemistrza świata w klasyfikacji generalnej). Australijczyka nadal obowiązuje kontrakt z Red Bullem, ale zespół zgodził się dać mu wolne przed jego wygaśnięciem. Od 1 stycznia Webber będzie oficjalnie członkiem zespołu Porsche. Nie było to pierwsze spotkanie Webbera z długodystansowymi ścigaczami: przed Formułą 1 jeździł między innymi dla ekipy Mercedes-Benza w pucharze FIA GT i 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Porsche LMP1 - Mark Webber

Nowy samochód Porsche, który według nieoficjalnych doniesień miałby nosić oznaczenie 9R9 lub 919, będzie oczywiście hybrydą. Twórcy pojazdu zdradzili, że na jego układ napędowy złoży się 4-cylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dwa systemy odzyskiwania energii, paczka baterii oraz silnik elektryczny, napędzający przednią oś. Od kierowcy będzie zależał moment wykorzystania zgromadzonej energii, której ilość ku ubolewaniu Porsche ograniczają przepisy FIA (maksymalnie 8 MJ na okrążenie).

Porsche LMP1

Porsche wystartuje w przyszłym roku w pucharze World Endurance Championship, do którego zaliczany jest 24-wyścig Le Mans. Samochody Porsche i z silnikami Porsche wygrywały w Le Mans rekordowe szesnaście razy, ostatni raz w 1998 roku, po którym marka wycofała się z zawodów prototypów. Pod koniec roku 2005 marka przygotowała model RS Spyder klasy LMP2, który walczył przede wszystkim o wygrane w swojej grupie. Przygotowania nowego modelu klasy LMP1 zostaną wznowione na początku przyszłego roku.

Skomentuj na forumUdostępnij