Toyota GR Supra - Poza granice standardu
Po długich, kilkunastu latach przerwy na rynek powraca Supra, sportowe coupe rodem z Japonii z silnikiem ulokowanym pod przednią maską i napędem przenoszonym wyłącznie na tylne koła. Za zupełnie nowym modelem ze stajni Toyoty stoi ponad czterdzieści lat bogatej historii, a przed nim rysują się ogromne oczekiwania.
Toyota wylansowała pierwszą Suprę jeszcze w 1978 roku jako ewolucję sportowego coupe Celica. Od tamtego czasu Supra wyrosła na osobny model, odnoszący sukcesy w salonach sprzedaży, na torach wyścigowych i rajdowych szlakach. Produkcję poprzedniej generacji zakończono w 2002 roku. Teraz możemy podziwiać piątą generację, na którą czekaliśmy aż 17 lat (lat wypełnionych różnego rodzaju konceptami i modelami torowymi). Maszynę opracowano od zera we współpracy z BMW - technologicznym bliźniakiem japońskiego coupe jest roadster Z4.
Nowa GR Supra - nosząca wewnętrzne oznaczenie A90 - firmowana jest przez sportowy oddział Toyoty, Gazoo Racing, który startuje m.in. w rajdowych mistrzostwach świata oraz długodystansowych, wyścigowych mistrzostwach świata. Coupe bazuje na szkielecie z aluminium i stali, który ma być sztywniejszy od węglowego Lexusa LFA. Samochód mierzy niecałe 4,4 metra długości przy 247-centymetrowym rozstawie osi. Wyposażenie obejmuje m.in. hamulce z tarczami o średnicy 345 milimetrów na obu osiach, ogumienie Michelin Pilot Super Sport, reflektory w technologii LED, aktywny, sterowny elektronicznie mechanizm różnicowy, adaptacyjne zawieszenie i kilka trybów jazdy, w tym torowy (Track).
Pod maską dwuosobowego modelu GR Supra znajdziemy jednostkę BMW. To rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności trzech litrów z turbodoładowaniem, dostarczający 340 koni mechanicznych i 500 niutonometrów. Napęd na tył przenosić będzie 8-stopniowy automat. Setka w 4,3 sekundy, prędkość maksymalna ograniczona do 250 kilometrów na godzinę. Na rynku japońskim dostępne będą również dwulitrowe wersje z rzędowymi czwórkami: wersja SZ o mocy 197 koni mechanicznych oraz SZ-R o mocy 258 koni mechanicznych (sześciocylindrową wersję oznaczono RZ).
Samochód produkowany w zakładach w Graz w Austrii będzie towarem ekskluzywnym. Na rok 2019 na rynki europejskie przewidziano zaledwie 900 egzemplarzy, z których zakupem będą wiązały się wyjątkowe upominki od Toyoty i inne atrakcje w ramach klubu Supra 900 Club. Dla wybrańców, którzy jako pierwsi zapisali się na listę nabywców, coupe dostępne będzie w specjalnej, limitowanej do 90 sztuk wersji A90 Edition z nadwoziem w kolorze Storm Grey, czarnymi, matowymi felgami i czerwoną tapicerkę ze skóry. Pierwsze sztuki mają trafić do właścicieli pod koniec lata. Dokładny cennik nie jest jeszcze znany.
Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota GR Supra na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum