Hyundai i20 N Rally1 - Dążenie do sukcesu
Lada dzień rusza kolejny sezon rajdowych, samochodowych mistrzostw świata, które czeka duża transformacja. Na drogi i bezdroża całego świata wyjadą zupełnie nowe auta klasy Rally1, które będą wyróżniać się hybrydowymi układami napędowymi. Jednym z nich będzie pojazd marki Hyundai bazujący na produkowanym seryjnie modelu i20 N.
Samochody grupy Rally1, której pierwsze regulacje zaplanowane są na trzy lata, pojawią się w tym roku w miejscu maszyn grupy WRC, które odchodzą do historii. W minionym sezonie w topowej grupie mogliśmy zobaczyć Forda z modelem Fiesta, Toyotę z modelem Yaris oraz Hyundai'a z modelem i20. W tym roku zespoły Forda przesiadają się na Pumę, Toyota opiera się na GR Yarisie, a Hyundai na aucie bazującym na i20 N, którego testy trwały od maja ubiegłego roku. Czy grupa Rally1 przyciągnie w najbliższej przyszłości jakieś nowe marki? Tego jeszcze nie wiadomo (w minionej dekadzie o wygrane i tytuły mistrzowskie WRC walczyli również kierowcy w samochodach Citroena, Volkswagena i Mini).
Reguły Rally1 zakładają, że każdy samochód będzie korzystał z hybrydowego układu napędowego obu osi z 4-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra w znanej do tej pory specyfikacji Global Race Engine w roli głównej. Nowością jest silnik elektryczny o mocy 100 kilowatów - prawie 136 koni mechanicznych - baterie o pojemności 3,9 kilowatogodziny oraz paliwo pochodzące w całości ze źródeł odnawialnych. Silnik elektryczny, który razem z bateriami i osprzętem dodaje 95 kilogramów do masy auta, ma być wykorzystywany m.in. do kilkusekundowych zastrzyków mocy oraz poruszania się po strefach miejskich lub parkach serwisowych. Baterie będą mogły być ładowane na postoju lub w niewielkim stopniu w trakcie jazdy z wykorzystaniem układu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania.
Sezon 2022 będzie dziewiątym sezonem oddziału Hyundai Motorsport w rajdowych, samochodowych mistrzostwach świata. Poprzednie zakończyły się dwoma tytułami mistrzów świata konstruktorów w latach 2019 i 2020. Fabryczny zespół koreańskiej marki zamierza wystawić dwie załogi we wszystkich trzynastu rundach tegorocznego sezonu i kolejne dwie tylko w niektórych. Głównymi kierowcami w dwóch pierwszych maszynach będą 33-letni Thierry Neuville z Belgii oraz 34-letni Ott Tänak z Estonii. Neuville jeździ dla Hyundai'a nieprzerwanie od 2014 roku po przesiadce z Forda, a Tänak związany jest z marką dopiero od 2020 roku, w którym przesiadł się z Toyoty po zdobyciu tytułu mistrza świata. Sezon 2022 rozpocznie się w przyszłym tygodniu od Rajdu Monte Carlo i ma zakończyć się w listopadzie na Rajdzie Japonii, który ostatni raz był częścią mistrzostw świata w roku 2010.
Źródło/zdjęcia: Hyundai Hyundai i20 N Rally1 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum